Het begon met paardenkracht

Publicatie datum: 26-04-2017

De Eerste Wereldoorlog liep op haar laatste benen. Niet dat iemand dat in het najaar van 1917 besefte. In Rusland grepen de marxisten en leninisten de macht. Nederland was neutraal, maar dat betekende niet dat de crisis aan ons land voorbij ging. Vrijwel alles was op de bon, de lonen stonden onder druk en de economie zat in het slop. De 37-jarige arbeider Jan Oldenburger zag in zijn loonwerk voor de boer geen toekomst meer. Op 10 november 1917 startte hij aan huis een eigen transportbedrijf. Het vervoer begon met paard en wagen.

Ondernemerszin in roerige tijden

Zaterdag was in die jaren nog een gewone werkdag, het algemeen mannenkiesrecht was nog maar net ingevoerd. Volgens het Nieuwsblad van het Noorden verloor het Binnenhof zich in 'oude verlepte kleine politieke twistpuntjes terwijl alles van Noord tot Zuid, van Oost tot West bruist en kraakt en op springen staat, zetten de honderd op het Binnenhof nog eens boompjes op. (..) Men leeft naar het schijnt nog uitsluitend in hetgeen achter ons ligt, terwijl er juist zoveel behoefte is aan althans enkelen die in de toekomst weten te grijpen.' Jan Oldenburger greep zijn kans.

 

Na zijn huwelijk met Trijntje Elzinga in 1901 verdiende de boerenarbeider net genoeg om het gezin te voedden. Transport was ook zwaar werk, maar de inkomsten waren voor hemzelf en kinderen konden later bijspringen. Het eerste contract bestond uit het vervoer van stenen voor steenfabriek W. Everts & Co. in Veendam. Met paard en wagen bracht Jan Oldenburger het bouwmateriaal naar aannemers. De oudste zoon Jurjen kwam drie jaar na de oprichting in dienst van Oldenburger. In 1919 en 1921 werden nog twee zoons geboren, die later eveneens een steentje bijdroegen aan het transportbedrijf.

 

 

In 1928 begon Oldenburger een handel in zand als tweede tak. De aannemers die hij voorzag van stenen hadden immers ook vrijwel altijd zand nodig. Het zand haalde hij uit een put in Gieten. Een jaar later kocht Jan Oldenburger zijn eerste vrachtauto, waarschijnlijk een Ford met een laadvermogen van 1500 kilo. Oldenburger werd langzaam aan een begrip in Veendam en omgeving.

 

Van transportbedrijf tot logistiek dienstverlener

Wie nu rondloopt op het bedrijventerrein van Oldenburger|Fritom in Veendam kan zich moeilijk voorstellen dat honderd jaar geleden het transport in Nederland merendeels met paard en wagen plaatsvond. De geschiedenis van het familiebedrijf, dat in 1999 in handen kwam van de Fritom Group, loopt parallel aan de ontwikkeling van transport en logistiek in Nederland. Dit geeft het eeuwfeest een bijzonder cachet. Oldenburger|Fritom: de transportonderneming die is uitgegroeid tot innovatieve logistieke dienstverlener.