Nieuwsbrief Oldenburger|Fritom – Editie 2

Publicatie datum: 04-05-2017

 

oldenburger_logo.png

Oldenburger|Fritom: Klant als inspiratiebron voor continue innovatie


Voorwoord Algemeen Directeur

 

41d95938-ef26-40c2-9f99-8d62281afc50.jpg

 

Beste lezers,

Voor Oldenburger|Fritom begon de lente met een prachtige verrassing. Op 22 maart vereerden Robbert Klaver en Eric Siegers van FC Groningen ons bedrijf met een bezoek en een heel mooi cadeau: een ingelijst FC Groningen shirt met het getal 100 om ons te feliciteren met ons jubileumjaar. Oldenburger|Fritom is sinds jaar en dag een business-lid van FC Groningen en draagt de volksclub een bijzonder warm hart toe.

Eveneens gerelateerd aan ons 100-jarig bestaan hebben wij auteur Fokko Bosker bereid gevonden onze bedrijfshistorie in kaart te brengen door een boek te schrijven. Aan de hand van zijn meeslepende schrijfstijl wandelen we door de 100 jaren die hebben geleid tot waar Oldenburger|Fritom vandaag de dag staat. In de nieuwsbrieven die tot aan ons eeuwfeest in november verschijnen, waaronder deze, biedt de schrijfvirtuoos alvast korte vooruitblikken op het monumentale boek dat dit najaar wordt uitgebracht.

Verder gaat onze vaste rubriek ‘De Wereld Om Ons Heen’ in deze tweede editie van de nieuwsbrief over de ontwikkelingen binnen de logistieke sector gedurende het afgelopen jaar. Ook besteden we aandacht aan onze, in het voorjaar geïnstalleerde, multifunctionele verpakkingslijn. Onze innovatieve, duurzame en kostenbesparende drijfveren zijn in deze verpakkingslijn sterk vertegenwoordigd.

 

René Dale

 

René Dale

 

Ten slotte laten wij in het artikel ‘Toegevoegde Waarde van Lean Six Sigma in de Logistiek’ onze vier gecertificeerde Black Belts aan het woord. Hierin kunt u lezen waarom het zo belangrijk is om juist in de logistiek de gecombineerde Lean-Six Sigma methodiek toe te passen.



Ik wens u veel leesplezier,
René Dale

Het begon met paardenkracht

 

René Dale

 

De Eerste Wereldoorlog liep op haar laatste benen. Niet dat iemand dat in het najaar van 1917 besefte. In Rusland grepen de marxisten en leninisten de macht. Nederland was neutraal, maar dat betekende niet dat de crisis aan ons land voorbij ging. Vrijwel alles was op de bon, de lonen stonden onder druk en de economie zat in het slop.

De 37-jarige arbeider Jan Oldenburger zag in zijn loonwerk voor de boer geen toekomst meer. Op 10 november 1917 startte hij aan huis een eigen transportbedrijf. Het vervoer begon met paard en wagen.

Ondernemerszin in roerige tijden
Zaterdag was in die jaren nog een gewone werkdag, het algemeen mannenkiesrecht was nog maar net ingevoerd. Volgens het Nieuwsblad van het Noorden verloor het Binnenhof zich in 'oude verlepte kleine politieke twistpuntjes terwijl alles van Noord tot Zuid, van Oost tot West bruist en kraakt en op springen staat, zetten de honderd op het Binnenhof nog eens boompjes op. (..) Men leeft naar het schijnt nog uitsluitend in hetgeen achter ons ligt, terwijl er juist zoveel behoefte is aan althans enkelen die in de toekomst weten te grijpen.' Jan Oldenburger greep zijn kans.

Na zijn huwelijk met Trijntje Elzinga in 1901 verdiende de boerenarbeider net genoeg om het gezin te voeden. Transport was ook zwaar werk, maar de inkomsten waren voor hem zelf en kinderen konden later bijspringen. Het eerste contract bestond uit het vervoer van stenen voor steenfabriek W. Everts & Co. in Veendam. Met paard en wagen bracht Jan Oldenburger het bouwmateriaal naar aannemers. De oudste zoon Jurjen kwam drie jaar na de oprichting in dienst van Oldenburger. In 1919 en 1921 werden nog twee zoons geboren, die later eveneens een steentje bijdroegen aan het transportbedrijf.

 

32533f42-4067-4b84-ac87-6012f98f343b.jpg

 

In 1928 begon Oldenburger een handel in zand als tweede tak. De aannemers die hij voorzag van stenen hadden immers ook vrijwel altijd zand nodig. Het zand haalde hij uit een put in Gieten. Een jaar later kocht Jan Oldenburger zijn eerste vrachtauto, waarschijnlijk een Ford met een laadvermogen van 1.500 kilo. Oldenburger werd langzaam aan een begrip in Veendam en omgeving.

Van transportbedrijf tot logistiek dienstverlener
Wie nu rondloopt op het bedrijventerrein van Oldenburger|Fritom in Veendam kan zich moeilijk voorstellen dat honderd jaar geleden het transport in Nederland merendeels met paard en wagen plaatsvond. De geschiedenis van het familiebedrijf, dat in 1999 in handen kwam van de Fritom Group, loopt parallel aan de ontwikkeling van transport en logistiek in Nederland. Dit geeft het eeuwfeest een bijzonder cachet. Oldenburger|Fritom: de transportonderneming die is uitgegroeid tot innovatieve logistieke dienstverlener.

De wereld om ons heen

TLN: Met vertrouwen 2017 in

 

De wereld om ons heen

 

Het jaar 2016 was het jaar waarin de opwaartse lijn werd ingezet, blijkt uit onderzoek van Transport & Logistiek Nederland (TLN). De omzet lag in de laatste drie maanden van 2016 gemiddeld 4,4% hoger dan in het derde kwartaal. Hierbij zijn er wel grote verschillen tussen het binnenlandse en het internationale vervoer.

Met het prijsniveau zijn de meeste ondernemers nog altijd ontevreden. Het lukt al jaren niet om in ruil voor meer bedrijvigheid ook een hoger tarief te bedingen. In het laatste kwartaal van 2016 was het prijsniveau bij 64% van de bedrijven gelijk aan het voorgaande kwartaal.

Verder staan na enkele goede jaren de meeste logistieke ondernemingen er financieel weer wat beter voor. Bijna zes op de tien bedrijven zeggen dat hun financiële positie sterk tot zeer sterk is. 2017 is in de meeste gevallen (66,7%) begonnen met een ruime tot zeer ruim gevulde orderportefeuille.

 


Oldenburger|Fritom vergroot haar veelzijdigheid: Multi-Packaging Line

 

Een uitstekend voorbeeld van ons continuous improvement programma: de onlangs geïnstalleerde multifunctionele verpakkingslijn. Met deze innovatieve alleskunner bieden we onze klanten niet alleen de beste logistieke oplossing, maar hebben we ook een toonbeeld van duurzaamheid in huis gehaald. De CO2 uitstoot van onze logistieke activiteiten wordt hiermee namelijk nóg verder gereduceerd.

Onze multi-packaging line is een absolute kwaliteitsmachine. Binnen no time worden zowel food als feed omgestort naar verpakkingen die variëren van 10 tot 15 en van 20 tot zelfs 25 kilogram. Dit heeft een enorme impact op de doorlooptijden. Deze worden met de supersnelle lijn spectaculair verkort, waardoor we forse kostenbesparingen voor onze klanten kunnen realiseren.

 

65339627-f661-44fd-ba7e-0db9a089139b.jpg

 


Toegevoegde Waarde van Lean Six Sigma in de Logistiek

 

In onze eerste nieuwsbrief heeft u kunnen lezen waarom Oldenburger|Fritom zoveel waarde hecht aan investeren in menselijk kapitaal. Alleen hierdoor hebben wij ons kunnen ontwikkelen tot de logistieke kennisorganisatie zoals we nu bekend staan. De basis van onze kennisorganisatie ligt in de Lean Six Sigma methodiek.

Dit betekent dat het creëren van toegevoegde waarde voor onze klanten in het DNA van al onze medewerkers verankerd zit. Hierbij wil Oldenburger|Fritom continu optimaliseren en verbeteren: continuous improvement. Naast onze Green Belt gecertificeerde medewerkers, hebben daarom 4 van onze medewerkers vorig jaar het Lean Six Sigma – Black Belt certificaat behaald. Als totale ketenregisseur heeft Oldenburger|Fritom er bewust voor gekozen medewerkers met verschillende verantwoordelijkheden te selecteren voor deze opleiding.

Vaak wordt de Lean Six Sigma methodiek meer met de operatie dan met de commercie geassocieerd. ‘Dat is niet terecht’, vindt Ard Bekel, commercial manager van Oldenburger|Fritom. ‘Net zoals de methodiek stellen wij de Voice of the Customer (VOC) centraal en in mijn functie heb ik dagelijks klantcontact. Juist met de kennis als Black Belt kan ik onze klanten in ieder gewenst detail uiteenzetten dat samenwerking met ons tot een win-win situatie leidt’.

 

b9df8bc5-9ce5-4d34-9d65-0585625df5f8.jpg

 

Onze Supply Chain Engineer Alex van der Steen vult aan: ‘Door de Lean Six Sigma methodiek toe te passen optimaliseren we niet alleen onze bedrijfsprocessen maar ook die van onze klanten. Dit beperkt zich niet tot enkel de traditionele logistieke processen, maar er vindt optimalisatie tot diep in beide organisaties plaats’.

Ook Warehouse Manager Erik Mekkes ziet louter voordelen: ‘Voor onze klanten worden korte doorlooptijden steeds belangrijker. Just In Time (JIT), met de beste kwaliteit. Door de Lean Six Sigma methodiek toe te passen kunnen we dat realiseren én daarbij de voorraadniveaus tot een minimum beperkt houden’.

‘We leggen de focus op datgene wat onze klanten écht belangrijk vinden’, vertelt Frans Andeweg, Manager Algemene Zaken en Supply Chain. ‘Dit heeft tot gevolg dat de kosten afnemen terwijl onze kwaliteit toeneemt en onze delivery performance (first time right) verhoogt. Bovendien blijft de toegevoegde waarde van de resultaten door deze gestructureerde manier van werken ook op de lange termijn gewaarborgd.’
Het hoogst haalbare niveau binnen Lean Six Sigma, direct volgend op het Black Belt certificaat, is de opleiding tot Master Black Belt. Passend bij onze strategie van continuous improvement, volgt Frans nu de Master Black Belt opleiding.

 

 

 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan viasales@oldenburgerfritom.nl

 

459d609b-3ef5-496a-8da4-05fd74369d9e.png

 

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Grassobbio (IT)

 

 

24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png

 

 

 

27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png

 

Website

 

 

 

LinkedIn

 

Copyright © 2017 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden..