Nieuwsbrief Oldenburger Fritom editie 3

oldenburger_logo.png

Oldenburger|Fritom: Met gezonde energie-boost richting zomervakantie


Voorwoord Algemeen Directeur

Beste lezer,

41d95938-ef26-40c2-9f99-8d62281afc50.jpgDe zomervakantie dient zich aan: voor velen een periode van ontspannen en energie opladen. Dat is voor de medewerkers van Oldenburger|Fritom niet anders, hoewel onze klant Versapers ons onlangs al van een energie-boost heeft voorzien. Deze slowjuicer specialist heeft ons namelijk hun webshopproces toevertrouwd. Zo bijten we ons al enige tijd vast in e-fulfilment met een gezonde dosis lean ingrediënten. Hoe we dit doen? U leest er alles over in deze nieuwsbrief.

In ‘De Wereld Om Ons Heen’ leest u het waarom van e-fulfilment als uitbreiding op ons dienstverleningspakket. Hierin aandacht voor digitalisering in de logistiek en de ‘Baan van de Toekomst’. Wat staat ons in 2030 te wachten? Is er dan nog wel werk voor chauffeurs en hoe gaat de planner straks zijn of haar brood verdienen?

Nog geen kwarteeuw geleden zag de wereld er heel anders uit. U treft weer een stuk geschiedschrijving ontsproten aan de creatieve schrijversgeestvan Fokko Bosker, de auteur van ons jubileumboek. In deze vooruitblik verhaalt hij onder andere over de kleinzoons van oprichter Jan Oldenburger: ‘Drie broers aan het stuur’. U wellicht bekend als de Gebroeders Oldenburger.

René Dale

 

René Dale

 

In het hier en nu zijn we vooral trots op de eerste Master Black Belt die bij Oldenburger|Fritom werkzaam is. In deze nieuwsbriefeditie leest u daarom een interview met collega Frans Andeweg. Wat waren zijn drijfveren, hoe heeft hij deze lean-cursus ervaren en waar komen volgens hem opleiding en bedrijfsvoering samen?

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale

 

 

 

Oldenburger|Fritom voegt versgeperst lean-ingrediënt toe

René Dale

Kwaliteit, flexibiliteit en eersteklas service: voor Versapers de belangrijkste eigenschappen van een logistiek webshop-regisseur. Sinds januari dit jaar vervult Oldenburger|Fritom deze rol waarbij digitale waarde wordt toegevoegd. In de op maat gemaakte webshop wordt een combinatie van hoge standaardnormen en geavanceerde IT-faciliteiten geleverd. Om de nauwkeurigheid te verhogen, is inmiddels ook de complete voorraad van Versapers aan Oldenburger|Fritom toevertrouwd.

Over Versapers
Versapers is een merk van Nederlandse bodem dat gespecialiseerd is in slowjuicers. De missie van Versapers? Gezond leven aantrekkelijk maken. Met een slowjuicer wordt namelijk vers sap gemaakt van verschillende groente- en fruitsoorten. Daar waar Oldenburger|Fritom het orderproces versneld heeft, onderscheidt Versapers zich juist door een vertraagd persproces. Zo raken de Versapers slowjuicers niet hoog verhit en blijven vitaminen en mineralen intact. Bovendien wordt hierbij een sensationele smaakervaring beleefd.

E-Fulfilment Oldenburger|Fritom
Met deze unieke kwaliteiten willen klanten het liefst zo snel mogelijk een eigen Versapers slowjuicer in huis. Voor Oldenburger|Fritom een mooie uitdaging hier invulling aan te geven. Via de online portal van Oldenburger|Fritom beschikt Versapers daarom altijd over een real-time orderoverzicht. Zodra de webshoporder binnenkomt, wordt deze meteen fysiek gehandeld. Dit betekent dat de order verpakt wordt in kwaliteitsdozen, eventueel voorzien van receptenboeken en de nodige labels.

Wanneer de order klaarstaat voor verzending ontvangt de klant automatisch een mail. Een tweede mail met de Track & Trace code volgt wanneer de pakketvervoerder naar keuze de zending heeft opgehaald. Door de rechtstreekse koppeling met het systeem van de pakketvervoerder kan de klant de zending online volgen. Zo ontdekt hij of zij: vandaag besteld betekent morgen een Versapers slowjuicer in huis.

Business Analyse Tool
Van order entry tot en met de aflevering bij de eindklant: met e-fulfilment behartigt Oldenburger|Fritom de totale webshopketen. Maar daar blijft het niet bij, want ook voor e-fulfilment wil Oldenburger|Fritom de beste logistieke oplossing bieden. Naast een professionele handling van webshop-retourzendingen, is iedere klant verzekerd van een automatische business analyse tool. Hiermee kan het aankoopgedrag van de webshopklanten in ieder gewenst detail uiteen worden gezet. Seizoensinvloeden, het gemiddelde aantal orderlijnen per order, marketingeffecten: alles wat een onderneming moet weten om iets aan te passen, of om de gekozen bedrijfsstrategie juist voort te zetten.

De wereld om ons heen

Baan van de Toekomst

De wereld om ons heen

Ontwikkelingen in de supply chain volgen elkaar in hoog tempo op. Volgens Hays, een internationaal recruitment bureau van formaat, is de strategie van sneller, efficiënter en groter achterhaald. In de toekomst zijn alle logistieke processen met elkaar verbonden, slimmer en kleiner. Trends zoals digitalisering van vertrouwen, data als brandstof, circulair transport, ‘ubiquitous connectivity’ en de deel- en platformeconomie zetten door.

Deze trends hebben een grote impact op de gewenste vaardigheden van professionals. Flexibiliteit, anticiperen op veranderingen en creativiteit gaan een belangrijke rol spelen. Functies in de logistiek zullen veranderen. Bestaan de traditionele beroepen chauffeur en planner nog wel in 2030? Mogelijk zijn chauffeurs vervangen door zelfrijdende trucks en zijn planners verkeersleider geworden van een gedigitaliseerde supply chain?

Bovendien creëren deze trends nieuwe functies. Al gehoord van logistieke programmeur planners? Ook de baan van auditor circulaire economie zal in de toekomst geambieerd worden. Naar verwachting zijn beide functies in 2030 volledig ingeburgerd in de logistiek.


Drie broers aan het stuur

René Dale

In de vorige nieuwsbrief is kort gememoreerd aan de start door Jan Oldenburger van een eigen transportonderneming met paard en wagen. Met behulp van zijn zoons wist hij al voor de Tweede Wereldoorlog een bloeiend bedrijf in de benen te krijgen. De eerste vrachtwagen was aangeschaft in 1929, in de jaren dertig volgden nog twee mooie exemplaren met een laadvermogen van 1500 kilo. Dat was al heel wat in die jaren. In 1942 werden de trucks op last van de Duitse bezetter in beslag genomen. De banden hadden de Oldenburgers tijdig weten te verstoppen. Die kwamen na de oorlog onder het stro vandaan.

Na de Tweede Wereldoorlog namen de zoons het bedrijf van oprichter Jan over. Ze vervoerden vooral veel kunstmest, bakkersmeel, grind en zand. Uiteindelijk kwam het in de jaren 60 tot een breuk tussen de broers Jurjen, Simon, Jan Willem en Jan. Laatstgenoemde begon voor zichzelf onder de naam Jan Oldenburger Transport.


René Dale

Gebroeders Oldenburger
Jurjen besloot na aandrang van zijn zoons Jan, Willy en Simon de transportonderneming te continueren. In 1968 doopten zij deze om tot Gebroeders Oldenburger. 'Je moest elke kans grijpen die zich voordeed', vertelt Jurjens zoon Jan in het jubileumboek. De drie broers gaven het bedrijf nieuw elan. Rond 1975 hadden ze zo'n tien chauffeurs in loondienst. Als een bedrijf zich in Veendam vestigde was Jan er als de kippen bij om kennis te maken. 'Als je eenmaal binnen was, kon je verder praten.' Niet afwachten, maar gelijk handelen was het devies.

Als een van de eersten in de regio schaften de broers een tautliner aan, zodat de lading van Avebe droog bleef tijdens het vervoer. Een noviteit. Binnen enkele jaren vervoerde Oldenburger voor het aardappelmeelconcern 15.000 ton. In 1988 besloot het drietal een nieuwe stap te zetten. Aan de Middenweg hadden ze geen doorgroeimogelijkheden, dus besloten ze het bedrijf te verhuizen naar de Zwaaikom. Gelijktijdig bouwden ze een eerste grote opslagloods voor Resina Chemie en Avebe. Jan: 'Wij waren de eerste kleine vervoerder in Noord-Nederland die vervoer met opslag op deze schaal combineerde.'

De jaren 90
Jaar op jaar groeide het bedrijf, er leek geen vuiltje aan de lucht. Toch dienden zich grote veranderingen aan. Halverwege de jaren negentig realiseerden Jan, Willy en Simon zich dat opvolging wel eens moeilijk zou kunnen liggen. Het was tijd de bakens te verzetten. Daarover meer in de volgende vooruitblik op het eeuwboek Oldenburger|Fritom door auteur Fokko Bosker.

 

‘De uitdaging om het hoogste niveau te bereiken’

Hoewel hij nog maar 27 keer zijn verjaardag vierde, heeft Frans Andeweg nu al een indrukwekkende staat van dienst. Achter zijn naam prijkt de titel MSc (Master of Science). Deze graad behaalde hij in de Supply Chain Management aan de Rijksuniversiteit van Groningen. In het voorjaar van 2014, meteen na de afronding van zijn studie, ging Frans bij Oldenburger|Fritom aan de slag. Inmiddels mag de jonge Manager Algemene Zaken & Supply Chain ook de titel Master Black Belt voeren. Dit is het hoogst haalbare niveau binnen de Lean Six Sigma methodiek.

Je hebt de opleiding binnen een halfjaar afgerond met eindcijfer 8,8. Wat was jouw persoonlijke motivatie?
„Toen ik nog op de middelbare school zat kreeg ik de tip van een docent om het boek ‘The Goal’ van Goldratt te lezen. Dat had hij goed gezien: de bestseller over het voortdurend verbeteren van bedrijfsprocessen fascineerde me meteen. Mijn latere keuze voor de masteropleiding Supply Chain Management laat zich hierdoor eenvoudig raden. Vervolgens kreeg ik bij Oldenburger|Fritom de kans om de opleiding tot Black Belt te volgen. Die kans liet ik niet lopen, want de methodiek van ‘continuous improvement’ sloot perfect aan op m’n persoonlijke interesses. Ook de opleidingskans tot Master Black Belt heb ik daarna met beide handen aangegrepen. Een uitstekende aanvulling op m’n dagelijkse werk. Bovendien was er natuurlijk de uitdaging om het hoogste niveau te bereiken.”

b9df8bc5-9ce5-4d34-9d65-0585625df5f8.jpg


Hoe heb je de opleiding ervaren?
„Als zeer leerzaam, de onderwerpen sloten goed aan bij de Black Belt-cursus. Door het uitwisselen van ervaringen binnen de opleidingsgroep werd dit alleen maar verder versterkt. Zo kwamen er leuke voorbeelden voorbij uit de bankensector en de schoonmaakindustrie. Sectoren die ik tot dan toe alleen uit het nieuws kende.”

Waarin verschilt de Master Black Belt van de Black Belt?
„Een Black Belt focust zich op een project, terwijl de Master Black Belt erop toeziet dat projecten bijdragen aan de bedrijfsstrategie. Oftewel, zorgt een project er daadwerkelijk voor dat Oldenburger|Fritom gestelde doelen behaalt? Lean ten voeten uit: begin niet aan een project dat geen directe bijdrage levert aan het bedrijf en de klanten. Daarnaast richt ik mij als Master Black Belt op de lean-training van mijn collega’s. Zo bedenk ik de trainingsonderwerpen en stel ik de teams samen.”

Wat is de toegevoegde waarde van deze opleiding in de praktijk?
„Vaak wordt Lean Six Sigma geassocieerd met kostenbesparing, maar het draait om veel meer. Het is een uitgelezen methode om continu te verbeteren. Door hierin gefaseerd te werk te gaan en gebruik te maken van lean-tools wordt op een gestructureerde manier het einddoel bereikt. Vaak wordt er te snel naar een oplossing gezocht zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken. Daarbij wordt dan niet geluisterd naar wat de klant daadwerkelijk wil. Dit zijn twee essentiële aspecten waar ik mij als Master Black Belt dagelijks op focus.”

 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

459d609b-3ef5-496a-8da4-05fd74369d9e.png

 

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Caravaggio (IT)

24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png

 

27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png

 Website

 

LinkedIn