Waarde toevoegen in de supply chain

Familiebedrijf Oldenburger|Fritom voert de regie over wereldwijde supply chains, waarbij de focus ligt op het toevoegen van waarde voor de klant. Daarom loopt de Lean Six Sigma-methode als rode draad door de bedrijfsvoering en investeert de logistieke dienstverlener volop in het belangrijkste kapitaal: de medewerkers.

Waarde toevoegen in de supply chain

Binnen een sterk, duurzaam netwerk verzorgt Oldenburger|Fritom wegtransport, luchtvracht, zeevracht en tri-modaal transport, vertelt CEO René Dale. “Vanuit onze hoofdvestiging in Veendam en nevenvestigingen in Emmen, Schiphol, het Hongaarse Tatabánya en het Italiaanse Bergamo bieden we daarnaast klantgerichte oplossingen in warehousing, value added services en e-fulfilment. Dit doen we in diverse sectoren, waaronder hightech, food, packaging, healthcare en fast moving consumer goods. Met ‘The best logistic solution’ als pay-off onderscheiden we ons hierbij in kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.”

Lean Six Sigma

Om het onderscheidende vermogen gestructureerd te integreren in de bedrijfsvoering past Oldenburger|Fritom de Lean Six Sigma-methode toe. Dale: “Daarmee kunnen we ten eerste onze dienstverlening op toegevoegde waarde beoordelen. Daarnaast biedt de methode de mogelijkheid om onze logistieke oplossingen continu te verbeteren. Zo laten we onze dienstverlening naadloos aansluiten bij de strategie en bedrijfsvoering van onze klanten. Wij geloven er heilig in – en onze klanten ook. Zij zien aan de cijfers dat we waarde toevoegen met onze logistieke oplossingen.”

‘Onze klanten zien aan de cijfers dat we waarde toevoegen met onze logistieke oplossingen’

Dale benadrukt dat een succesvolle toepassing van Lean Six Sigma staat of valt met de toewijding en inzet van de medewerkers. “Daarom volgen zij allemaal een training in Lean Six Sigma volgens de internationale normen van de American Society for Quality (ASQ). Oldenburger|Fritom is 13053-1-gecertificeerd, waardoor we de trainingen grotendeels intern mogen geven.”

Innovatiekracht

Oldenburger|Fritom werd in 1917 opgericht, waarna drie generaties Oldenburger aan het roer stonden van het bedrijf dat in 1999 werd overgenomen door de Fritom Logistic Solutions Group, dat behoort tot de top van logistieke dienstverleners in Nederland en werd opgericht door drie Friese families. Hierdoor ademt Oldenburger|Fritom volgens René Dale al meer dan een eeuw de sfeer van een echt familiebedrijf, waarin medewerkers zich betrokken voelen en het MT dicht op de operatie zit. “Ons managementteam stimuleert daarom het ondernemerschap onder alle medewerkers en legt verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie.”

Gecombineerd met de innovatiekracht die eveneens kenmerkend is voor familiebedrijven, vervult Oldenburger|Fritom regelmatig een pioniersrol, zegt Dale. “In 2018 waren we de eerste logistieke dienstverlener in het noorden die een distributiecentrum liet bouwen volgens het hoogste internationale duurzaamheidsniveau: 5 sterren BREEAM Outstanding. Ons distributiecentrum in Veendam is behalve energieneutraal ook hydrologisch neutraal. Gezien de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen heeft ons distributiecentrum geen gasaansluiting, maar zijn warmtepompen geïnstalleerd. De elektriciteit is afkomstig van ons eigen zonnepark met 1600 zonnepanelen en het geavanceerde luchtklimaatsysteem zorgt voor een bijzonder aangename werkomgeving.”

Groeimindset

Om medewerkers bij hun dagelijkse werkzaamheden optimale ondersteuning te bieden, organiseert Oldenburger|Fritom jaarlijks sessies in persoonlijk coachend leiderschap. Dale: “De gehele organisatie neemt deel aan deze sessies, die ons inzicht geven in hoe ons brein werkt. Door een groeimindset te stimuleren wordt balans gecreëerd tussen persoonlijke ontwikkeling en collectieve ambitie. Zelf doe ik enthousiast mee, want ik betrap mezelf ook weleens op een fixed mindset in mijn werk.”

Oldenburger|Fritom heeft medewerkers van verschillende afdelingen gevraagd om de rol van cultuurdrager te vervullen, zegt Dale. “Zij sparren regelmatig met hun collega’s over de ontwikkelingen van ons bedrijf, want de beste ideeën komen uit de organisatie. We stimuleren ook actief dat onze mensen zich blijven ontwikkelen. Concreet betekent dit dat we jaarlijks ruim 3% van onze loonsom in trainingen en opleidingen investeren.”

Logistieke kennisorganisatie

Dankzij de kennis en kunde van de medewerkers profileert Oldenburger|Fritom zich al geruime tijd als logistieke kennisorganisatie. Hierin wordt intensief samengewerkt met onderwijsinstellingen in het noorden, waaronder Noorderpoort en de NHL Stenden Hogeschool. “We openen onze deuren voor bedrijfsbezoeken en verzorgen gastcolleges. Daarnaast bieden we regelmatig stageplaatsen aan, waardoor we al vroeg kennismaken met onze collega’s van morgen. Mede door die samenwerking met het onderwijs slagen wij erin om onze vacatures vlot te vervullen”, aldus René Dale.

Recente stories