Copy
Duurzame logistieke ketens steeds belangrijker

Duurzame logistieke ketens steeds belangrijker

Voorwoord CEO


Beste Lezer,

Al sinds de oprichting van ons familiebedrijf in 1917 gaat Oldenburger|Fritom langdurige samenwerkingen aan met klantrelaties en leveranciers. Deze partnerships zijn door de wereldwijde coronacrisis alleen maar intensiever geworden. Zo wordt er een groter beroep gedaan op onze flexibiliteit als logistiek partner. Onze digitale infrastructuur speelt daarin een belangrijke rol. Hiermee kunnen we onze klantrelaties verschillende logistieke scenario’s voorleggen.

Dit inzicht is ook van belang bij de transitie naar een duurzame economie. Het VN-Klimaatakkoord van Parijs en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) hebben een impact op elke sector en daardoor op elke leverketen. Ook dit vraagt om intensieve ketensamenwerking. Oldenburger|Fritom voert de complete ketenregie en neemt hier graag het voortouw in. Daarom zijn we al sinds 2016 gecertificeerd volgens niveau 4 van de MVO Prestatieladder. In deze nieuwsbrief leest u hier meer over. 

Een klantrelatie waarvoor we sinds kort de regie mogen voeren over een duurzame logistieke keten is Roteal. Onlangs sloten we een 3-jarig partnership met deze specialist in innovatieve oplossingen voor de installatietechniek. Innovatieve oplossingen die eveneens een toonbeeld zijn van duurzaamheid. Ons gestructureerde duurzaamheidsbeleid is dan ook mede de reden dat Roteal voor Oldenburger|Fritom als logistiek partner heef gekozen.

In De Wereld Om Ons Heen aandacht voor de kostenontwikkelingen in het goederenvervoer en aanverwante logistieke activiteiten. Uit het rapport van onderzoeksbureau Panteia, voorheen NEA, blijkt dat deze kosten in 2022 fors zullen oplopen. Dit komt onder andere door de cao-loonstijging, maar dat is zeker niet de enige beïnvloedende factor.
 
Passend bij ons duurzaamheidsbeleid ten slotte, tonen we samen met verschillende partners onze betrokkenheid bij de samenleving. Eén van deze partners is Top Dutch Solar Racing. Dit Noord-Nederlandse studententeam neemt deze week deel aan de Solar Challenge Morocco. Als logistiek partner zal Oldenburger|Fritom het team ook dit jaar terzijde staan.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale
 


Duurzaamheidsbeleid volgens de MVO Prestatieladder

Kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu: elk van deze beleidsthema’s heeft een eigen ISO-managementsysteem. Voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is ISO 26000 in het leven geroepen. Echter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ISO 9001 voor kwaliteitsmanagement, is ISO 26000 niet bedoeld voor certificatie. De MVO Prestatieladder is dit wel. Deze certificatienorm wordt internationaal erkend en biedt bedrijven en organisaties de mogelijkheid een gestructureerd duurzaamheidsbeleid te voeren. Gezien Agenda 2030 van de Verenigde Naties (VN) wordt dit steeds belangrijker.

Intensieve ketensamenwerking
Het VN-klimaatakkoord van Parijs en de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) hebben een impact op elke sector. Met name voor logistieke dienstverleners is het daardoor belangrijk dat ze duurzaamheid en circulair ondernemen integreren in hun bedrijfsvoering. Logistiek maakt immers deel uit van de complete leverketen. Dit is een van de redenen waarom Oldenburger|Fritom zich richt op intensieve ketensamenwerking. Ongeacht de sector voeren we een duurzaamheidsbeleid op maat. Dit doen we niet alleen voor en met onze klantrelaties, maar ook met leveranciers en andere partners in ons wereldwijde netwerk.

Harmonized Structure (HS)
Hierbij is de MVO Prestatieladder dé certificatienorm voor het voeren van een gestructureerd duurzaamheidsbeleid. Er is een koppeling gecreëerd tussen de thema’s van deze norm en de 17 SDG’s. Dat helpt bedrijven en organisaties om deze duurzaamheidsdoelen te vertalen naar hun eigen processen. Net zoals de ISO-managementsystemen is de MVO Prestatieladder daarbij opgenomen in de Harmonized Structure (HS), voorheen de High Level Structure (HLS). Dit betekent dat al deze managementsysteemnormen dezelfde hoofdstuk- en paragraafindeling hebben. Daardoor wordt het integreren van diverse managementsystemen in de bedrijfsvoering vereenvoudigd.
 
Succesvolle her-audit
In 2016 behaalde Oldenburger|Fritom als eerste logistiek dienstverlener in Noord-Nederland niveau 4 van de MVO Prestatieladder. In maart 2020 werd versie 3 van deze certificatienorm geïntroduceerd. Eerder dit jaar vond bij ons een her-audit plaats met nul afwijkingen als uitkomst. Daardoor zijn we nu gecertificeerd volgens de nieuwste versie van de MVO Prestatieladder.

Het verschil tussen versie 2 (2013) en versie 3 (2020) zit in meerdere aspecten. Zo is het MVO-beleid van een gecertificeerde onderneming sterker dan voorheen gericht op thema’s waarop invloed uitgeoefend kan worden. Al dan niet in het perspectief van de 17 SDG’s. Daarnaast wordt van gecertificeerde ondernemingen op niveau 4 verwacht dat ze hun ketenverantwoordelijkheid verder versterken. Dit ligt geheel in lijn met het duurzaamheidsbeleid van Oldenburger|Fritom.
 
 

Partnership met Roteal

Een begrip worden in de wereldwijde installatietechniek: dat is de visie van Roteal uit Assen. Met innovatieve producten wil dit ‘merk geregistreerd bedrijf’ de werkzaamheden van installateurs beter, slimmer en efficiënter maken. Hierbij staat duurzaamheid, net als bij Oldenburger|Fritom, hoog op de prioriteitenlijst. Mede om die reden koos Roteal voor ons als logistiek partner. Eerder deze maand sloten we een 3-jarig partnership.

Revolutionaire oplossing
Roteal werd in oktober 2019 opgericht door Richt Loorbach en René de Weerd. Nog geen jaar later won het duo de finale van Business Voice Drenthe. Bij deze pitchwedstrijd voor Drentse startups presenteerden ze hun gepatenteerde einddop. Met Roteal, een samenstelling van rotating & sealing, kunnen cv- en waterleidingen tijdelijk worden afgesloten. Tot nu toe doppen installateurs deze leidingen af met knel- en persfittingen. Vervolgens worden deze samen met een afgezaagd stuk leiding weggegooid. Kostbare verspilling die met de revolutionaire oplossing van Roteal tot het verleden behoort.

Duurzaam materiaalgebruik
De innovatieve einddop kan zonder gereedschap gemonteerd worden wat de montagesnelheid sterk ten goede komt. Daarbij is Roteal universeel toepasbaar en wordt een werkdruk van 10 bar gegarandeerd. Ook biedt het product als voordeel dat de installatie onder druk achtergelaten kan worden. Daardoor kunnen bewoners gewoon beschikken over verwarming en tapwater tijdens een renovatie of verbouwing. Bovendien wordt de einddop gekenmerkt door duurzaamheid, omdat deze gemiddeld 10 keer hergebruikt kan worden.

‘First Time Right’
Met zo een revolutionair product wilde Roteal vanzelfsprekend geen enkel risico lopen bij de productlancering. Daarom ging het bedrijf op zoek naar een ervaren logistiek partner in de regio. Een partner met een gedeelde focus op duurzaamheid. Deze werd in Oldenburger|Fritom gevonden. Naast ons duurzaamheidsbeleid loopt de Lean Six Sigma methode als rode draad door onze bedrijfsvoering. Dit betekent onder meer dat we het First Time Right (FTR)-principe hanteren; logistieke oplossingen die in één keer aan de klantverwachting voldoen.

Klantrelaties zoals Roteal kunnen zo zorgeloos op onze expertise vertrouwen. Op het gebied van productlanceringen, maar ook qua maatschappelijk verantwoord ketenbeheer. Zo dragen we de komende 3 jaar zorg voor de opslag, handling, Value Added Services (VAS) en het transport van de Roteal producten. Deze worden gedistribueerd naar zowel dealers als groothandels.

De medewerkers van Oldenburger Fritom kijken uit naar een prettige samenwerking met Richt Loorbach en René de Weerd.
 
 
fca40cb5-e501-4b72-8a41-68f04a3d743f.pngDe wereld om ons heen

Flinke stijging logistieke kosten in 2022

Jaarlijks brengt Panteia, voorheen NEA, de kostenontwikkelingen van het goederenvervoer en aanverwante logistieke activiteiten in kaart. Panteia doet dit in opdracht van brancheorganisatie TLN en ondernemersvereniging evofenedex. Het Panteia-rapport dient jaarlijks als leidraad voor logistieke bedrijven die inzicht willen (geven) in de logistieke kostenontwikkelingen. Uit het onlangs verschenen rapport over 2021/2022 blijkt dat de logistieke kosten komend jaar fors zullen oplopen.

Een belangrijke beïnvloedende factor hierin zijn de salarissen. Die zijn 1 juli jl. met 3,5% verhoogd volgens de cao voor het beroepsgoederenvervoer. Op 1 januari 2022 komt daar een verhoging van 3,25% bovenop. Hierdoor stijgen de loonkosten in 2022 met 6,3% ten opzichte van dit jaar. Ook gaan afschrijvingskosten, verzekeringsuitgaven en kosten voor reparatie en onderhoud flink omhoog. Daarnaast stelt Panteia dat de omvang van de kostenontwikkelingen eveneens beïnvloed wordt door specifieke marktomstandigheden. 

Problemen op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld, maar ook effecten van de coronacrisis, onderdeeltekorten en onbalans in internationale containerstromen. Hier komt bij dat de brandstofkosten in de afgelopen periode zijn toegenomen met ruim 16%. Omdat brandstofkosten echter sterk kunnen fluctueren heeft Panteia ze niet meegenomen in de kostenraming. Datzelfde geldt voor de gevolgen van de Brexit. De hogere kosten door het grote chauffeurstekort in het Verenigd Koninkrijk en douanevertragingen maken geen deel uit van de ramingen.
 

 



Marokko decor van alternatieve zonnerace

In 2021 zou Top Dutch Solar Racing voor de tweede keer deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Maar helaas, corona gooide ook hier roet in het eten. Toch lieten de Noord-Nederlandse studenten het er niet bij zitten. Samen met andere Europese teams bedachten ze een alternatief: de Solar Challenge Morocco. Als logistiek partner verzorgt Oldenburger|Fritom ook deze keer het transport van de zonneauto. Daarnaast adviseren we TDSR over alle bijbehorende douaneaangelegenheden.

Uniek team
Bij de eerste deelname aan de World Solar Challenge in Australië was TDSR meteen succesvol. In 2019 behaalde het team een verdienstelijke vierde plaats. Daarnaast mocht het de Excellence in Engineering Award in ontvangst nemen. Alle reden om in 2020 een nieuw team te formeren. Ook deze tweede keer met een unieke samenstelling. TDSR is namelijk geen universiteitsteam zoals bijvoorbeeld het Vattenfall Solar Team van de TU Delft.

TDSR is een team van mbo-, hbo- en wo-studenten van uiteenlopende opleidingen in Noord-Nederland. Samen met regionale partners bouwen ze een zonneauto. Dit jaar met de naam Green Spirit. Caroline Nauta, Communication Lead & Graphic Designer van het team, vertelt: „Het design van de zonneauto is een representatie van het Noorden van Nederland, onze teamleden en natuurlijk duurzaamheid.” 

Logistieke uitdagingen
De teleurstelling was aanvankelijk enorm groot toen bekend werd dat de World Solar Challenge 2021 in Australië wegens corona werd afgelast. Door de gezamenlijke focus op duurzaamheid echter, werd een alternatieve duurzaamheidsrace bedacht met als locatie Marokko. Dit was onder meer op logistiek gebied een uitdaging voor het team. Meike Krumpelman, verantwoordelijk voor Travel & Logistics bij TDSR: „Naast de strategische uitdagingen brengt de logistiek ontzettend veel uitdagingen met zich mee. Onder andere het transporteren van de auto naar Marokko. Dit kan per boot, per vliegtuig of per vrachtwagen. Uiteindelijk is voor zeevracht gekozen.”
 

Transport per zeecontainer
Meike vervolgt: „Los van de auto moeten ook alle materialen mee. Daarbij moet niet alleen aan gereedschap worden gedacht, maar bijvoorbeeld ook aan een batterij. Daarvoor is speciale douanedocumentatie nodig. Kortom, er komt heel veel bij kijken. Daarom zijn we heel blij met Oldenburger|Fritom als logistiek partner. Die helpen ons enorm met hun expertise. Dus niet alleen met het transport waarvoor ze een zeecontainer met het logo van ons beiden hebben laten maken. Ook met advies gedurende het gehele logistieke traject. Datzelfde geldt voor het indelen van de container en hoe onze zonneauto het beste vastgezet kan worden.”

Vijfdaagse route door Marokko
Inmiddels zijn zowel de zonneauto als de teamleden van TDSR geheel volgens planning in Marokko aangekomen. Hier leggen de teams in vijf dagen een route af van 2.500 kilometer. De race is vandaag begonnen in de havenstad Agadir. Daarna racen de zonneauto’s verder langs het Atlasgebergte en een deel van de Sahara. De finish op 29 oktober is eveneens in Agadir. 

Eerder dit jaar heeft Oldenburger Fritom het partnership met Top Dutch Solar Racing verlengd tot en met 2025. Voor nu wensen we het team veel succes in Marokko!
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2021 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.