Copy
Groeiende vraag naar distributieruimte

Groeiende vraag naar distributieruimte

Voorwoord CEO
 
Beste lezer,

Door de coronacrisis vreesde men begin 2020 voor een dalende vraag naar logistiek vastgoed. Er is vorig jaar echter ruim 2,6 miljoen vierkante meter logistiek vastgoed bij gekomen in Nederland. Dit bleek uit onderzoek van Buck Consultants onder twintig logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers. Zij vertegenwoordigen 80 tot 90 procent van de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt.

Met name bedrijven die actief zijn in e-commerce, food en farma vragen om meer logistieke ruimte. Deze ontwikkeling is ook binnen Oldenburger|Fritom niet onopgemerkt gebleven. Klantrelaties die actief zijn in deze sectoren deden het afgelopen jaar een groter beroep op onze dienstverlening. Niet alleen vanwege onze beschikbare ruimte maar ook vanwege onze focus op kwaliteit. Daarom hebben wij ons laten certificeren volgens ISO 13485:2016 (Medische Hulpmiddelen). U leest er alles over in deze nieuwsbrief.

Hoewel u misschien verwacht dat thema’s als duurzame logistiek en circulaire economie minder belangrijk worden gevonden, wijst de realiteit anders uit. Niet in de laatste plaats in het onderwijs. In deze nieuwsbrief meer over het coronaproof gastcollege BREEAM dat onze collega Frans Andeweg gaf voor de NHL Stenden hogeschool.

In onze vaste rubriek ‘De wereld om ons heen’ aandacht voor de ontwikkelingen in de transportsector. Vrijwel elke deelmarkt in deze sector kende vorig jaar in meer of mindere mate een omzetdaling. Uitzondering hierop was de deelmarkt post- en koeriersdiensten, vanwege de enorme groei van het aantal online aankopen. Voor 2021 zijn de verwachtingen voor de transportsector gematigd positief waarbij een (forse) slag om de arm wordt gehouden.

8ce0dc87-aeab-485f-9f19-355400f4a6b9.png

Ten slotte zijn op 1 januari jl. de nieuwe regels van het Brexit-akkoord tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk ingegaan. Door een gedegen voorbereiding kan Oldenburger|Fritom haar klantrelaties hierin zo veel mogelijk ontzorgen. In deze nieuwsbrief kijken wij terug op de eerste maand na livegang.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale

 


Optimale supply chain medische hulpmiddelen
Vlak na de uitbraak van het coronavirus werd Oldenburger|Fritom benaderd voor diverse logistieke oplossingen op het gebied van medische hulpmiddelen. Deze vraag is tot nu toe even groot gebleven. Tegelijkertijd stelt men steeds strengere eisen aan de manier waarop deze producten op de markt worden gebracht. Daarom heeft Oldenburger|Fritom zich laten certificeren volgens ISO 13485:2016. Ons certificaat toont aan dat wij de veiligheid en kwaliteit van medische hulpmiddelen in de gehele supply chain waarborgen.
 

1b082a3d-a9f2-4450-97a6-111a7061f9f4.jpg


Van mondkapjes tot COVID-19 testkits
Door het wegvallen van passagiersvluchten kreeg de luchtvracht afgelopen voorjaar te maken met grote capaciteitstekorten. Op hetzelfde moment benaderde een klantrelatie ons voor meerdere luchtvrachtzendingen van mondkapjes. Als IATA-lid en Erkend Agent met AEO-status en vestiging op Schiphol-Rijk, heeft Oldenburger|Fritom geen tot nauwelijks hinder ondervonden van deze capaciteitsissues. Hierdoor hebben wij alle mondkapjes tijdig op de plek van bestemming gekregen.

Naast het transport van medische hulpmiddelen, werden wij begin vorig jaar eveneens benaderd voor onze warehouseoplossingen. Een klantrelatie in analytische meetapparatuur vroeg ons de opslag, handling en distributie van COVID-19 testkits te behartigen. Ook hier konden wij dankzij onze continue focus op kwaliteit en capaciteit flexibel gehoor aan geven.

Waarborgen veiligheid en kwaliteit
Om in de supply chain de veiligheid en kwaliteit van medische hulpmiddelen te kunnen waarborgen is ISO 13485 in het leven geroepen. Ongeacht, of het nu gaat om fabrikanten, leveranciers of logistiek dienstverleners zoals wij. Hoewel het (vooralsnog) niet verplicht is om ons als logistiek dienstverlener te laten certificeren, sluit het certificaat naadloos aan op ons QHSE-managementsysteem.

Voor certificering volgens ISO 13485 wordt namelijk vanuit de Medical Device Regulations de verplichting van een kwaliteitsmanagementsysteem opgelegd. De insteek hierbij is continue verbetering en procesbeheersing. Ook dit is in lijn met de bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom. Daarnaast beschikken wij over een geavanceerd IT-systeem voor optimale traceerbaarheid van producten die ons worden toevertrouwd.
 

1b082a3d-a9f2-4450-97a6-111a7061f9f4.jpg

    
Intensieve auditperiode
Het ISO 13485:2016 certificaat wordt afgegeven door een onafhankelijke en deskundige certificeringinstantie. Net als bij onze andere certificeringen hebben wij ook hierin een beroep gedaan op Bureau Veritas. Afgelopen september heeft één van hun auditeurs een documentenonderzoek bij ons verricht. Daarna volgde een intensieve auditperiode.

Het ‘risico-denken’ was hierin cruciaal. Op basis van onze procesrisico-analyses hebben wij beheersmaatregelen vastgelegd en zijn wij in december 2020 gecertificeerd. Ons ISO 13485:2016 certificaat heeft een geldigheidsduur van drie jaar. Na deze periode zullen wij opnieuw geauditeerd worden om het certificaat te kunnen verlengen.



Online gastcollege BREEAM
Ondanks de coronacrisis zijn de thema’s duurzame logistiek en circulaire economie onverminderd belangrijk gebleven. Ook in het onderwijs. Bij NHL Stenden bijvoorbeeld, zit duurzaamheid van supply chains verweven in elke periode van de opleiding Logistics Management. De hogeschool werkt daarbij samen met verschillende bedrijven. Studenten maken bij deze bedrijven kennis met duurzame logistiek in de praktijk. Zo gaf onze collega Frans Andeweg begin dit jaar een online gastcollege BREEAM.

Duurzame samenwerking
Oldenburger|Fritom werkt al sinds lange tijd samen met NHL Stenden. Wij bieden studenten onder andere de mogelijkheid stage bij ons te lopen. Regelmatig resulteert dit in een arbeidsovereenkomst zodra de student de opleiding heeft afgerond. Daarnaast organiseren wij bedrijfsbezoeken en verzorgen wij gastcolleges. Bovendien heeft Oldenburger|Fritom zitting in de adviesraad Economics & Logistics van NHL Stenden. Door kennisuitwisseling beoogt deze adviesraad de kwaliteit van het opleidingsaanbod te optimaliseren.


 a22526b4-3ee1-45d0-8c6a-b106ef5cb40b.jpg


Showcase BREEAM-gecertificeerde DC’s
Op het gebied van duurzame nieuwbouw en renovatie staat BREEAM bekend als dé internationale beoordelingsmethode. Dit geldt ook voor logistieke gebouwen. Daarom heeft Oldenburger|Fritom in 2018 besloten een distributiecentrum te laten bouwen volgens het allerhoogste BREEAM-niveau; Outstanding. Daarnaast hebben wij eveneens ons bestaande distributiecentrum gerenoveerd volgens BREEAM Excellent.
 
Voor NHL Stenden doen onze BREEAM-gecertificeerde distributiecentra dienst als showcase voor studenten. Zij krijgen zo inzicht in hoe duurzame nieuwbouw- en renovatieprocessen verlopen. Daarnaast leren ze wat circulair bouwen precies inhoudt.

Coronaproof gastcollege
Zowel NHL Stenden als Oldenburger|Fritom hechten veel waarde aan de onderlinge samenwerking. Daarom werd na de uitbraak van het coronavirus naar alternatieve invullingen gezocht. Voor wat betreft het geven van gastcolleges werd een oplossing gevonden in Microsoft Teams. Via dit programma gaf onze collega Frans Andeweg op 7 januari jl. een gastcollege aan 32 studenten en docenten. Tijdens dit coronaproof gastcollege zette hij uiteen waarom duurzame bouw binnen de logistieke sector zo belangrijk is. Nu en in de toekomst.
 

fca40cb5-e501-4b72-8a41-68f04a3d743f.pngDe wereld om ons heen
Nederlandse transportsector 2020/2021

Vrijwel elke deelmarkt in de Nederlandse transportsector kende in 2020 een omzetdaling. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Vooral het personen- en vrachtvervoer door de lucht werd hard getroffen door de coronacrisis. Post- en koeriersdiensten behaalden daarentegen juist meer omzet. Deze omzetstijging is toe te schrijven aan de enorme toename van het aantal online inkopen.

De krimp van het wegtransport viel in 2020 mee. Volgens de ING liet deze deelmarkt vorig jaar een beperkte volumedaling zien van 3 procent. Voor 2021 voorspelt de ING een gematigde groei van ongeveer 1,5 procent. Hoewel verwacht wordt dat alle deelmarkten dit jaar langzaam herstellen, houden de meeste economen een (forse) slag om de arm.

Peter Hein van Mulligen, CBS-hoofdeconoom, verwacht zelfs dat de coronacrisis de transportsector nog hard zal raken. Dit zei hij in een interview dat hij eind vorig jaar gaf aan ‘Nederland Logistiek’. Volgens Van Mulligen ziet het er door corona de komende tijd niet goed uit voor de wereldeconomie. Omdat de transportsector erg gevoelig is voor economische schommelingen, verwacht hij dat de gevolgen hiervan zeker merkbaar zullen zijn.
 


Brexit: de stand van zaken
Sinds 1 januari jl. gelden de nieuwe regels van het Brexit-akkoord tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK). Dit betekent voor het VK dat de licentie voor vrij vrachtverkeer in Europa is komen te vervallen. Daardoor zijn er nu bij export en import douaneformaliteiten van kracht. Oldenburger|Fritom heeft hierin vroegtijdig de nodige voorbereidingen getroffen. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij terug kunnen kijken op een redelijk goed verloop van de eerste maand na livegang.

 
 a22526b4-3ee1-45d0-8c6a-b106ef5cb40b.jpg

Belangrijke handelspartner
De Nederlandse export naar het VK daalde vorig jaar vanwege het vooruitzicht van de Brexit en de coronacrisis. Goederen uit Europese landen werden duurder voor klanten in het VK door de lage waarde van het Britse pond. Toch is Nederland in de EU wel de tweede goederenleverancier aan het VK gebleven. Duitsland is in de EU de belangrijkste exporteur naar het VK.

Van januari tot september 2020 bedroeg de Nederlandse goederenexport naar het VK ruim 28 miljard euro (bron: CBS). In 2015, voor het Brexit referendum, lag dit cijfer in dezelfde periode bijna 10 procent hoger. De Nederlandse exportkrimp was vorig jaar echter kleiner dan het EU-gemiddelde van 17 procent. De export van Duitsland naar het VK bijvoorbeeld, daalde met ruim 25 procent naar 42 miljard euro.

‘Gateway to Europe’ en vice versa
Naast goederen van eigen makelij maken ook wederuitvoer en doorvoer deel uit van het bovenstaande Nederlandse exportcijfer. Nederland staat hierbij bekend als gateway naar de rest van Europa. Na livegang van de Brexit vervult Nederland deze rol ook vice versa voor het VK. Zo consolideert Oldenburger|Fritom sinds anderhalve maand de goederen van verschillende Europese leveranciers voor een Engelse klantrelatie. Deze vervoeren wij vervolgens samen met goederen uit onze eigen voorraad in één vrachtwagen naar het VK. Hierdoor is de kans op vertragingen kleiner en zijn de transportkosten lager.

Klantrelaties ontzorgen bij douanedocumentatie
Na de livegang van de Brexit hebben wij klantrelaties vooral ontzorgd op het gebied van douanedocumentatie. Hiervoor maakt Oldenburger|Fritom onder andere gebruik van Portbase. Via dit systeem verzorgen wij eveneens de exportdocumentatie bij de lucht- en zeevracht die wij organiseren. Daarnaast hebben wij klantrelaties veelvuldig geadviseerd over de Brexit-eisen in relatie tot export vanuit de EU. In veel gevallen kon bijvoorbeeld worden volstaan met een additionele tekst op de facturen.

CvO en centrale coördinatie
Verder is Oldenburger|Fritom ook van dienst bij eventuele importheffingen. Deze kunnen van toepassing zijn bij goederen van buiten de EU. Hiervoor mag Oldenburger|Fritom zelf het Certificaat van Oorsprong (CvO) opmaken. Onze klantrelaties hebben eveneens hun waardering uitgesproken voor de centrale coördinatie die wij op ons nemen. Wij onderhouden de communicatie met alle partijen in de supply chain. Hierdoor kunnen wij zeer flexibel zijn en snel schakelen in geval van onregelmatigheden.
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2021 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.