Copy
Het ‘nieuwe normaal’ in supply chain management

Het ‘nieuwe normaal’ in supply chain management

Voorwoord CEO


Beste Lezer,

Vrijwel direct na de uitbraak van het coronavirus sprak men wereldwijd over de intrede van het ‘nieuwe normaal’. Niet in de laatste plaats op het gebied van supply chain management. Veel bedrijven heroverwegen het ontwerp van traditionele supply chains om voorbereid te zijn op toekomstige crisisperiodes. In deze nieuwsbrief leest u meer over de sleutelrol die flexibiliteit speelt en zal spelen in post-corona supply chain management.

Het voeren van een flexibele ketenregie is ook voor onze klantrelatie Metsä Board cruciaal. Naast de impact van de coronacrisis, zijn hierbij eveneens de gevolgen van de Brexit van invloed. Onlangs hadden we een interview met Dirk van Roeyen, logistiek directeur West-Europa en het Verenigd Koninkrijk bij Metsä Board. We vroegen hem onder andere waarom flexibiliteit vandaag de dag zo belangrijk is om een efficiënte supply chain te waarborgen.

In De Wereld Om Ons Heen aandacht voor de verschillende manieren waarop landen het coronavirus aanpakken. Ook dit vraagt om een hoge mate van flexibiliteit in supply chain management. Zo hanteert China als enig groot land in de wereld het zero-COVID beleid. China kan daardoor op elk moment beslissen om belangrijke havens of fabrieken te sluiten. Dit leidt bijgevolg tot verstoringen in supply chains waar leveringen uit China deel van uit maken.
 
Ten slotte is het op 10 november aanstaande 105 jaar geleden dat Oldenburger|Fritom werd opgericht. Een tastbaar bewijs dat flexibiliteit in ons DNA verankerd is. U leest in onze nieuwsbrieven dit jaar hoe we ons aanpassingsvermogen sinds 1917 gestalte hebben gegeven. In deze editie een inkijkje in 105 jaar transportoplossingen op maat.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale
 


Sleutelrol voor flexibiliteit in het post-corona tijdperk

De coronapandemie leidde voor veel bedrijven tot tekorten aan grondstoffen en onderdelen. Dit is nog steeds het geval, waardoor diverse grondstof- en onderdeelprijzen enorm zijn gestegen. Daarnaast lijken ook de problemen in de internationale containervaart voorlopig niet voorbij te zijn. De hierdoor ontstane verstoring tussen vraag en aanbod dwingt tot een heroverweging van traditionele supply chains. Om toekomstige crisisperiodes het hoofd te bieden, wordt nu van alle ketenpartners een hoge mate van flexibiliteit gevraagd.

Just in time of just in case?
In het supply chain management van voor corona werd de just in time-strategie veelvuldig toegepast. Just in time, afgekort JIT, is een term die afkomstig is uit lean manufacturing. Bij deze strategie zijn productie en levering dusdanig op elkaar afgestemd, dat er nauwelijks of geen voorraden worden aangehouden. Klanten en ketenpartners worden precies op tijd, just in time, beleverd tegen de laagst mogelijke kosten. JIT is dan ook meer dan 40 jaar een bewezen effectieve strategie gebleken. Totdat het coronavirus uitbrak. 

Ineens werd duidelijk dat de just in time-strategie kwetsbaar is bij grote verstoringen tussen vraag en aanbod. Daarom kiezen veel bedrijven er nu voor om hun voorraden te vergroten ‘voor het geval dat’, oftewel just in case (JIC). Door daarbij intensief samen te werken met alle ketenpartners vergroten deze bedrijven hun flexibiliteit. Hierdoor kunnen ze ook bij toekomstige crisisperiodes korte doorlooptijden garanderen. Daarnaast kan er in het post-corona tijdperk flexibeler worden ingespeeld op zakelijke kansen.
 

Digitale infrastructuur en duurzaamheid
Bij deze ontwikkeling in supply chain management is een gedegen digitale infrastructuur onmisbaar. Hiermee is het aan logistieke ketenregisseurs zoals Oldenburger|Fritom de taak om klantrelaties diverse leveringsscenario’s voor te leggen. Zo kan snel voor de meest gewenste optie worden gekozen. Doordat deze optie per situatie en eindbestemming kan verschillen, speelt flexibiliteit ook bij de daadwerkelijke uitvoering een sleutelrol. Dit wordt nog eens versterkt door de toenemende doelstellingen rondom duurzaamheid en circulair ondernemen.
 
 

‘Samen oplossingen vinden door net dat stapje extra te zetten’

In 2012 zijn Metsä Board en Oldenburger|Fritom een samenwerking met elkaar aangegaan. Binnen dit partnership werkt Oldenburger|Fritom nauw samen met Dirk van Roeyen, ruim twintig jaar werkzaam bij Metsä Board in Mechelen (België). Sinds 2017 bekleedt hij de functie van logistiek directeur West-Europa en het Verenigd Koninkrijk. Onlangs vroegen we hem hoe hij ons partnership ervaart en welke rol flexibiliteit hierin speelt.
 
fca40cb5-e501-4b72-8a41-68f04a3d743f.pngMetsä Board ontstond in 1986 uit een fusie tussen Metsäliiton Teollisuus Oy en G.A. Serlachius Oy, genaamd Metsä-Serla. Anno 2022 is Metsä Board een toonaangevende Europese producent van premium vezelkarton, waaronder vouwkarton en witte kraftliners. De kartonproducten worden onder andere gebruikt voor verpakkingen in de gezondheidszorg, voor voedingsproducten en hightechproducten. 

Metsä Board is onderdeel van de Metsä Group uit Finland, een van de grootste bosbouwindustrie ondernemingen ter wereld. De vezels die Metsä Board aan producten toevoegt zijn hernieuwbare hulpbronnen, herleidbaar tot hun oorsprong in duurzaam beheerde bossen. Hierbij is Metsä Board voorloper op het gebied van duurzaamheid en het streven naar volledig fossielvrije fabrieken en grondstoffen in 2030.

Oldenburger|Fritom verzorgt voor Metsä Board het wegtransport naar onder meer Duitsland, Oostenrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar is ons partnership met 2 jaar verlengd. Welke factoren zijn hierin doorslaggevend geweest?
„De belangrijkste factoren om onze samenwerking te verlengen zijn de professionaliteit van de Oldenburger|Fritom organisatie en de aangename samenwerking binnen het partnership. Daarnaast zijn ook de probleemoplossende mentaliteit en de correcte prijszetting van doorslaggevende invloed geweest.”

Bij het managen van zendingen naar het Verenigd Koninkrijk speelt sinds een paar jaar de Brexit een rol. Per 1 januari jl. zijn de grenscontroles opnieuw strenger geworden. Dit vraagt om een flexibele houding. Hoe gaat Metsä Board hiermee om?
„We hebben hier weinig hinder van ondervonden. We hadden er sowieso al voor gekozen om onmiddellijk de goederen in te klaren in het VK, vanaf vertrek in Nederland, Finland of Zweden. Samen met Oldenburger|Fritom, en een uitstekende lokale agent in het VK, hebben we tot nu toe weinig problemen ervaren door de Brexit. Dit komt mede doordat we onze eigen operaties goed onder controle hebben. Tegelijkertijd neemt dit natuurlijk niet weg dat we wel voor uitdagingen staan door de algemene context van de Brexit.”


Dirk van Roeyen

Sinds de uitbraak van het coronavirus is er veel veranderd. Ook binnen supply chain management wordt over het ‘nieuwe normaal’ gesproken. Wat zijn de grootste veranderingen voor Metsä Board?
„Kijkend naar onze organisatie, onze teams en onze mensen, werken we sinds 13 maart 2020 volledig vanuit huis. Binnen een tijdsbestek van één week hebben we ons indertijd moeten herorganiseren. Gelukkig werkten we toen al voor 95 procent digitaal en waren er maar minimale aanpassingen nodig. Op dit moment werken we 99 procent papierloos.

Daarbij doen we ons uiterste best om isolement te vermijden, onder andere door dagelijkse calls via Microsoft Teams. De grote uitdagingen in deze set-up zijn de teamspirit behouden, onszelf als organisatie verder ontwikkelen en nieuwe collega’s opleiden. We hopen snel om te schakelen naar een systeem van deeltijds op kantoor werken en deeltijds vanuit huis.”

Hoe gaat Metsä Board om met de klantbehoefte in deze uitdagende tijd?
„Er is nu een sterke rush in de vraag naar karton. Dit komt vooral door de enorme groei van e-commerce sinds de uitbraak van het coronavirus. Daarnaast valt op dat duurzaamheid en een ecologische bedrijfsvoering voor veel klanten steeds belangrijkere thema’s worden. Plastic verpakkingen worden steeds vaker vervangen door karton.

In de relatie met onze klanten spelen we net als Oldenburger|Fritom in op hun behoefte op een open, communicatieve en constructieve manier. Samen vinden we oplossingen door net dat stapje extra te zetten.”
 

Wat zijn de toekomstverwachtingen? En welke rol speelt Oldenburger|Fritom hierin?
„Met de toenemende vraag naar duurzame verpakkingen zal de vraag naar onze producten sterk blijven. Daarnaast rekenen we ook in toekomst op Oldenburger|Fritom als een sterke, Noord-Nederlandse partner. Hierbij wil ik namens Metsä Board graag alle medewerkers van de Oldenburger|Fritom organisatie bedanken voor hun uitstekende support.”
 
 
De wereld om ons heen

Impact zero-COVID beleid China

Ondanks, of juist door, de hoge besmettingsgraad van de minder ziekmakende omikron-variant versoepelen de meeste landen in de wereld de coronamaatregelen. Lockdowns worden opgeheven en het maatschappelijke leven komt weer op gang. In China is dit anders. Hier wordt, als enig groot land in de wereld, het zero-COVID beleid gehanteerd.

De verwachting is dat het zero-COVID beleid in China voortgezet wordt na de Olympische Spelen, die onlangs werden afgerond. In de praktijk betekent dit dat belangrijke Chinese havens of fabrieken op elk moment gesloten kunnen worden. Hoewel dit in China zelf resulteert in lage besmettingscijfers, kan dit een negatieve impact hebben op wereldwijde supply chains.

Ook om deze reden wordt flexibiliteit in supply chain management steeds belangrijker. Temeer omdat de Chinese uitvoer amper lijdt onder de zero-COVID-strategie en de buitenlandse directe investeringen hoger zijn dan voor de corona-uitbraak. Het is daarom van belang om, samen met ketenpartners, flexibel invulling te geven aan supply chains waar leveringen uit China deel van uitmaken. 
   
 


105 jaar transportoplossingen op maat

Transport vormt het fundament waarop Oldenburger|Fritom is gebouwd. Hetgeen in 1917 begon met paard en wagen is inmiddels uitgegroeid tot wereldwijde transportoplossingen via weg, water, lucht en spoor. In de afgelopen 105 jaar heeft Oldenburger|Fritom zich dan ook ontwikkeld volgens de fundamentele veranderingen op transportgebied. Bovenal echter, is het de klantvraag geweest die ons bedrijf hierin continu heeft aangezet tot flexibiliteit en innovaties.
 

Ondernemerszin
Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog besloot de toen 37-jarige Jan Oldenburger een eigen transportbedrijf te starten in Veendam. Hij zag in zijn baan als boerenarbeider geen toekomst meer. Zijn eerste klant was steenfabriek W. Everts & Co., eveneens uit Veendam. Na verloop van tijd merkte Oldenburger dat er behalve stenen ook veel vraag was naar zand. Om efficiënt aan deze vraag te kunnen voldoen, richtte hij hierin een tweede tak op. Ook kocht hij daarom in 1929 zijn eerste vrachtwagen. In de jaren dertig volgden nog drie exemplaren.

 

Oldenburger & Zonen
De Tweede Wereldoorlog vormde de eerste echte crisis voor Jan Oldenburger. Weliswaar wist hij de kostbare banden veilig te stellen, maar de bezetter nam zijn trucks in beslag. Inmiddels waren de zoons van Oldenburger ook werkzaam binnen het bedrijf. In 1945 schreef hij hen in als vennoten bij de Kamer van Koophandel. Samen gingen ze verder als Oldenburger & Zonen. Het transport bestond voornamelijk uit bulkgoederen, waaronder stenen, zand, grind, kolen, kunstmest, strokarton en bakkersmeel. Kortom, producten waar in die naoorlogse jaren veel vraag naar was.

Expansie in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90
Jurjen Oldenburger was al op 17-jarige leeftijd werkzaam binnen het bedrijf van zijn vader, oprichter Jan Oldenburger. De zoons van Jurjen – Jan, Willy en Simon – zetten in 1968 het bedrijf voort onder de naam de Gebroeders Oldenburger. Zij waren het die voor de expansie tekenden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90.  Er werd een wagenpark opgebouwd en in 1975 waren er circa tien chauffeurs in loondienst. Ook werd in die jaren de basis gelegd voor onze huidige partnershiprelatie met zetmeelconcern Avebe.

Logistieke dienstverlening
Omdat er in 1999 geen opvolgers binnen de familie zijn, komt er voor het eerst in ruim 80 jaar geen Oldenburger-nazaat aan het roer. Wel blijft ons bedrijf een echt familiebedrijf: de Fritom Logistic Solutions Group neemt ons bedrijf over. Het is dezelfde periode waarin het begrip ‘logistieke dienstverlening’ meer naamsbekendheid krijgt. Transport is niet langer de enige oplossing voor onze klantrelaties. De markt vraagt om een totaalpakket aan logistieke oplossingen.

 

Weg, water, lucht en spoor
Dit gegeven wordt met het verstrijken der jaren in de 21e eeuw alleen maar versterkt. Voor Oldenburger|Fritom begint dit in 2005 met de vraag van klantrelaties in de hightechsector. Zij kiezen naast hun vestiging in Nederland ook voor productielocaties in Oost-Europese landen zoals Tsjechië, Slowakije en Polen. Kwaliteit en korte doorlooptijden blijven hierin essentieel. Daarom besluit Oldenburger|Fritom een innovatief direct shipments netwerk op te zetten. Hierin worden zendingen rechtstreeks vanaf de (Oost-Europese) fabriekslocaties verstuurd naar de eindklanten. 

Maar daar blijft het niet bij. Toeleveranciers bevinden zich ook vaak in overzeese landen. Datzelfde geldt voor diverse eindklanten. Juist daarom wordt in 2016 voor een vestiging op Schiphol-Rijk gekozen. Ook beschikken we om deze reden over de status van Erkend Agent, de AEO-C en AEO-S vergunningen en zijn we IATA-lid.

Duurzaamheidsstreven
Eveneens in de 21e eeuw ligt er steeds meer focus op het gebied van duurzaamheid en circulair ondernemen. In relatie tot ons wegtransport richten we ons daarom op het reduceren van de CO2 uitstoot. Onder andere met behulp van Euro 6-motoren en LNG-trekkers. Door samenwerking binnen de Fritom Group kunnen we de beladingsgraad van onze voertuigen vergroten en lege kilometers beperken. 

Mede hierdoor hebben we de Lean and Green Star Award aan onze uitgebreide rij met certificeringen kunnen toevoegen. Anno 2022 richten we ons tevens op de 17 Sustainable Development Goals en Agenda 2030. Gecombineerd met duurzame innovaties, proberen we zo flexibel in te spelen op de supply chain uitdagingen waar onze klantrelaties nu mee geconfronteerd worden.

In de volgende editie van onze nieuwsbrief leest u meer over onze flexibiliteit en innovaties op het gebied van warehousing. Ook hierin heeft de klantvraag een beïnvloedende rol gespeeld.

 
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2022 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.