Copy
EXTRA EDITIE Nieuwsbrief – Innovatieve ontwikkelingen

Innovatieve ontwikkelingen in onze kennisorganisatie

Voorwoord CEO


Beste Lezer,

Kan dé verbetermethode voor productie- en kantooromgevingen toegepast worden in de logistiek? Zeker. Sterker nog, juist in de logistieke sector blijkt Lean Six Sigma een uiterst efficiënte methode voor het optimaliseren van de gehele leverketen. De Lean Six Sigma methode vormt dan ook de rode draad in de bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom.

Onze medewerkers zijn hierin allesbepalend, zij zijn het kloppend hart van onze kennisorganisatie. Daarom volgen zij dit jaar allemaal een Lean Six Sigma training. De trainingen worden grotendeels intern gegeven door onze Continuous Improvement Manager, Frans Andeweg. Frans is Master Black Belt gecertificeerd volgens de normen van de American Society for Quality (ASQ).

Ter aanvulling op deze trainingsstrategie, hebben we bovendien besloten om ons te laten certificeren volgens de ISO 13053 Six Sigma-certificering. Na een uitgebreide audit door Kiwa hebben we dit certificaat onlangs behaald. Voor zover bekend, zijn we de enige logistieke dienstverlener in Nederland die volgens ISO 13053 gecertificeerd is.
 
Kortom, door onze nieuwe trainingsstrategie en het behaalde ISO 13053-certificaat versterken we de innovatiefocus van onze logistieke kennisorganisatie. Het is de aanleiding voor deze extra editie van onze nieuwsbrief. U leest meer over de Lean Six Sigma methode, onze invulling van de belt-trainingsstructuur en onze ISO 13053-certificering.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale
 
 

Lean Six Sigma: focus op wat écht belangrijk is

Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen combinatie van de methodes Lean en Six Sigma. Samen vormen ze een duurzame verbetermethodiek om verspilling en variatie in processen te verminderen. Met Lean Six Sigma komen organisaties op een gestructureerde manier tot concrete resultaten en door de samenwerking met stakeholders kunnen zij zich richten op ‘continuous improvement’. De focus ligt op wat klantrelaties écht belangrijk vinden, zoals verkorte doorlooptijden en het leveren van hoge, stabiele kwaliteit.

De Lean methode werd al ver voor de twintigste eeuw toegepast, zij het onder een andere naam. Sommige Lean-experts stellen zelfs dat de oude Egyptenaren deze denkwijze al toepasten voor de bouw van piramides. Tegenwoordig wordt het ontstaan van Lean echter vooral toegeschreven aan de Japanse autofabriek Toyota. Kiichiro Toyoda richtte het bedrijf in 1937 op en bedacht onder meer het inmiddels wereldberoemde Just-In-Time principe. Dit principe werd verder uitgewerkt door engineer Taiichi Ohno. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van Lean en heeft samen met Eiji Toyoda de basis gelegd voor het succesvolle Toyota Productie Systeem (TPS).
 

De term ‘Lean’ werd voor het eerst genoemd door John F. Krafcik in zijn onderzoekartikel Triumph of the Lean Production System (1988). Daarna werd de term gedefinieerd door de Amerikaanse onderzoekers James P. Womack en Daniel T. Jones in Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation (1996).

DMAIC
De Six Sigma methode ontstond midden jaren 80 bij het Amerikaanse Motorola, dat zowel de productiekwaliteit als de klanttevredenheid wilde verhogen. De methode kreeg echter wereldwijde bekendheid dankzij Jack Welch, voormalig CEO van General Electric. Door zijn introductie van Six Sigma en kwaliteitsdenken steeg de beurswaarde van General Electric van 12 miljard dollar in 1981 naar 410 miljard dollar in 2001.

Six Sigma is een datagedreven methode voor kwaliteitsmanagement, met foutreductie als een van de belangrijkste pilaren. Het streven is om processen dusdanig te optimaliseren dat deze binnen zes keer de standaarddeviatie, Sigma, liggen. Dit betekent slechts 3,4 fouten per miljoen procesuitvoeringen. De kwaliteitscirkel van William Edwards Deming, de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), vormt de basis van de Six Sigma methode. Om continu te verbeteren, wordt gebruik gemaakt van het DMAIC-model:
  • Define
  • Measure
  • Analyze
  • Improve
  • Control
Klantgerichtheid en het leveren van toegevoegde waarde zijn belangrijke aandachtspunten binnen de Six Sigma methode. Vaststellen wat de klantrelatie precies wil is hierin cruciaal. Daarbij bepaalt de klantrelatie en niet de organisatie of een proces aan de eisen voldoet.

Lean Six Sigma
Samengevoegd in Lean Six Sigma, geven de methodes Lean en Six Sigma een duurzame verbetering van het bedrijfsresultaat en wordt de klanttevredenheid verhoogd. Verspillingen in processen worden met de Lean methode verminderd en de uitkomst wordt met de Six Sigma methode voorspelbaar gemaakt.

De kracht van Lean Six Sigma ligt op vier verschillende gebieden:
  • Kwaliteitsverbetering 
  • Verbetering van de doorlooptijd
  • Organisaties leren zichzelf verbeteren
  • Verbetering bedrijfsresultaat
 
 

Verbetering vanaf de werkvloer

Het klantgerichter maken van processen volgens Lean Six Sigma is een continu proces. Dit proces wordt idealiter vanaf de werkvloer ingezet. Zo is de Lean methode alleen effectief als dit bottum-up wordt uitgevoerd: de medewerkers kennen de processen immers het beste. Juist daarom legt Oldenburger|Fritom verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie, stimuleren we een groeimindset en organiseren we sessies in Persoonlijk Coachend Leiderschap.
 

Onze nieuwste stap hierin is een Lean Six Sigma training voor al onze medewerkers. Binnen Oldenburger|Fritom wordt de Lean Six Sigma methode al jarenlang gehanteerd. Dit heeft er onder andere toe geleid dat verschillende medewerkers Lean Six Sigma gecertificeerd zijn. Dit jaar zullen al onze medewerkers een Lean Six Sigma training gaan volgen. Onze Continuous Improvement Manager, Frans Andeweg, zal zich over deze innovatieve trainingsstrategie ontfermen. Frans is Master Black Belt gecertificeerd volgens de normen van de American Society for Quality (ASQ).
 

Over ASQ

ASQ, de American Society for Quality, is een wereldwijd leidende organisatie die zich richt op het definiëren van kwaliteitsstandaarden. Onder meer op het gebied van Six Sigma trainingen. ASQ accrediteert geen organisaties, maar veel bedrijven, waaronder Oldenburger|Fritom, baseren hun Lean Six Sigma trainingen wel op de vastgestelde normen door ASQ. Alleen deze trainingen garanderen dat alle belangrijke instrumenten van Lean Six Sigma geleerd worden.

Belt-certificering
Daarbij kent Lean Six Sigma een zogeheten belt-certificering, die is gebaseerd op de bandstructuur van oosterse vechtsporten. Maar daar houdt de vergelijking ook meteen op. Waar de bandstructuur bij oosterse vechtsporten gaat over individuele kwaliteit, gaat het bij de belt-certificering juist om de kwaliteit van het team als geheel. Met andere woorden, het draait bij Lean Six Sigma om de juiste balans van de verschillende belts in de organisatie. Bij Oldenburger|Fritom wordt deze als volgt vormgegeven:
  • White Belt
    • Projectdeelnemer
    • Training 2x2 uur (praktijkgericht)
  • Yellow Belt
    • Projectdeelnemer
    • Training 3x2 uur
  • Orange Belt
    • Projectdeelnemer
    • Leider kleine projecten
    • Training 8x2 uur
  • Green Belt
    • Projectleider
    • Training 7x7 uur
  • Black Belt
    • Projectleider
    • Externe training
  • Master Black Belt
    • Lean Six Sigma opleider (intern)
    • Projectleider
    • Externe training
Frans verzorgt de interne trainingen van White Belt tot en met Green Belt. Wanneer een medewerker zich verder in de methode wil ontwikkelen na het behalen van het Green Belt certificaat, kan hiervoor een externe training worden gevolgd. Het doel is dat aan het eind van 2023 al onze medewerkers Lean Six Sigma gecertificeerd zijn.
 
 

ISO 13053 Six Sigma-certificering

Ter aanvulling op onze innovatieve trainingsstrategie, hebben we ons laten certificeren volgens ISO 13053 Six Sigma. Deze norm kan met Lean worden aangevuld en beschrijft de toepassing van de tools die binnen de Six Sigma methode worden gebruikt. Daarnaast worden hierin eisen gesteld aan trainingen op dit gebied. De ISO 13053-certificering wordt wereldwijd toegepast, wat de internationale erkenning versterkt.

Certificering volgens ISO 13053 is bedoeld voor organisaties die Six Sigma verankerd hebben in hun bedrijfsvoering. De norm bestaat uit twee delen:
  • ISO 13053-1
    Het DMAIC-model staat centraal binnen dit eerste deel. De certificering geeft best practices, inclusief de rollen, de kennis en de training van medewerkers binnen projecten.
  • ISO 13053-2
    Beschrijving van de tools en technieken die binnen de vijf stappen volgens DMAIC worden gebruikt. Dit tweede deel geeft een verdiepingsslag in de mogelijkheden voor toepassing en de te verwachten uitkomst.
Onze gehele organisatie
Oldenburger|Fritom heeft zich gericht op certificatie volgens het eerste deel, ISO 13053-1. Afgelopen november werd hiervoor een uitgebreide audit uitgevoerd door Kiwa, een bedrijf dat wereldwijd diensten aanbiedt op het gebied van testen, inspecteren en certificeren. Onlangs heeft Kiwa ons laten weten dat we het certificaat hebben behaald. Voor zover bekend, is Oldenburger|Fritom de enige logistieke dienstverlener in Nederland die zich volgens deze norm heeft laten certificeren. Hiermee onderscheiden we ons en leggen we de basis in onze gehele organisatie voor de toepassing van Lean Six Sigma in de praktijk.
 
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2022 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.