Copy
Koers houden in een uitdagende tijd

Koers houden in een uitdagende tijd

Voorwoord CEO
 
Beste lezer,

Mondjesmaat komen er steeds meer versoepelingen van de coronamaatregelen. Met de zomer in aantocht gloort er weer wat licht aan de horizon voor de horeca. Kapperszaken mochten al eerder hun deuren openen, zij het met de nodige aanpassingen. Ook hier kwamen de versoepelingen niets te vroeg. Jaap Zwiers, CEO van Total Hair Service, maakte het van dichtbij mee.

Total Hair Service is een van ‘s lands grootste leveranciers van professionele kappersproducten en sloot begin 2020 een partnership met Oldenburger|Fritom. Sinds die tijd behartigen we de complete webshop van Total Hair Service. Onlangs vroegen we Jaap naar zijn ervaring met onze e-fulfilment oplossingen. U leest het prettige interview dat we met hem hadden.

Net als kapperszaken zijn ook scholen voor speciaal onderwijs al langere tijd weer open. Daardoor kon 'Vita On Tour', een evenement van Stichting Special Heroes, eind april doorgang vinden. Oldenburger|Fritom bood de stichting ondersteuning in de vorm van een transportoplossing. In deze nieuwsbrief leest u hier meer over.

In onze vaste rubriek ‘De wereld om ons heen’ aandacht voor de ontwikkelingen in de containervaart. In de tweede helft van vorig jaar, toen de wereldhandel flink aantrok, ontstond een groot tekort aan lege zeecontainers. Dit leidde tot enorme vertragingen en stijgende vrachtprijzen.

8ce0dc87-aeab-485f-9f19-355400f4a6b9.png

Ondanks de vele uitdagingen die de coronapandemie met zich meebrengt, blijft Oldenburger|Fritom onverminderd vasthouden aan haar koers. We focussen ons ook nu op het stimuleren van de groeimindset. Interne scholing in de Lean Six Sigma methode maakt hier deel van uit. U leest over onze collega’s die zich sinds kort Lean Six Sigma Orange Belt mogen noemen.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale

 


‘De menselijke kant van Oldenburger|Fritom gaf de doorslag’

Begin 2020, vlak voor de uitbraak van het coronavirus, sloten Total Hair Service en Oldenburger|Fritom een partnership. Sinds die tijd behartigen we hun B2B webshop. Onlangs spraken we met Jaap Zwiers, CEO van Total Hair Service. We vroegen hem onder meer naar zijn ervaring met onze e-fulfilment oplossingen.

8ce0dc87-aeab-485f-9f19-355400f4a6b9.png
 

Total Hair Service is gevestigd in Groningen en werd in 1992 opgericht door Jaap Zwiers.
Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een van ‘s lands grootste leveranciers van professionele kappersproducten.


Wat voor soort bedrijf is Total Hair Service?
„We zijn een kappersgroothandel die uitsluitend professionele merken voert. Daarbij maken we een onderscheid tussen algemene merken zoals L’Oréal en speciale merken. Voor deze speciale merken hebben we een aparte formule opgezet: Experience by Total Hair. Onder deze tak vallen de merken Affinage, CHI, Alter Ego, Balmain en Biosilk waarvoor we exclusieve distributierechten hebben. Daarnaast worden deze experience merken actief beschermd en zijn ze gekoppeld aan educatie.”

Kun je deze actieve bescherming en educatie toelichten?
„In tegenstelling tot algemene merken zoals L’Oréal horen experience merken alleen bij kapperszaken. Door actieve bescherming voorkomen we dat deze merken verkocht worden in webshops en kapperswinkels. Ook speelt educatie hierin een belangrijke rol. Door corona doen we dit nu via Zoom. Inmiddels hebben we zo al voor meer dan duizend mensen in de kappersbranche de educatie verzorgd.”

Wat is de verhouding tussen algemene merken en experience merken?
„Momenteel bestaat ons productportfolio voor 30 procent uit algemene merken en voor 70 procent uit experience merken. Ons doel is dat die 70 procent uiteindelijk 100 procent wordt. We willen namelijk een unieke experience partner zijn voor kapperszaken. Dit is ook de reden waarom we ons uitsluitend op B2B richten. We willen geen concurrent van onze eigen klantrelaties zijn.”

 
60fb3a1b-bd30-2f58-bccb-73a28ca7c3a9.jpg 
Operatie Oldenburger|Fritom


Hoe is Total Hair Service bij Oldenburger|Fritom terechtgekomen?
„We besloten om de werkzaamheden die niet tot onze kernactiviteiten behoren te outsourcen. Omdat klanttevredenheid voor ons het belangrijkste is, zochten we voor onze gehele logistiek een partner die toegevoegde waarde kan leveren. Een partner die kwaliteit biedt en onze leveringscyclus verder kan professionaliseren. Zo kwam onze zoektocht uit bij Oldenburger|Fritom.” 
 
Welke factoren zijn bij jullie keuze voor ons doorslaggevend geweest?
„Jullie medewerkers hebben bij onze keuze een belangrijke rol gespeeld. Ons eerste contact was met Erik Mekkes en Marienus van der Laan. Deze gesprekken hebben we als zeer prettig ervaren. Als logistiek manager is Erik nog steeds een belangrijke gesprekspartner voor ons. Vooral de menselijke kant van Oldenburger|Fritom heeft voor ons de doorslag gegeven.”
 
Zijn jullie verwachtingen uitgekomen?
„Absoluut. Jullie medewerkers zijn proactief en we weten altijd wat we aan ze hebben. De hoge mate van betrouwbaarheid is voor ons erg belangrijk. Datzelfde geldt voor de continue focus op kwaliteit en de voorstellen voor procesoptimalisaties. We vinden dat we met jullie een goede keuze hebben gemaakt.”



Special Heroes: Iedereen kan een held zijn!
Actief deelnemen aan de maatschappij is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mensen met een beperking staan vaak aan de zijlijn en dit heeft negatieve gevolgen voor hun gezondheid. Stichting Special Heroes zet zich in voor deze mensen door een gezonde en actieve leefstijl te stimuleren. Dit maakt ook deel uit van het MVO-beleid van Oldenburger|Fritom. Daarom kon de stichting eind april op onze steun rekenen tijdens het evenement 'Vita On Tour'.

Over Special Heroes
Stichting Special Heroes Nederland ontstond in 2016 toen Stichting Onbeperkt Sportief (daarvoor Gehandicaptensport Nederland) werd ontvlochten. De missie van Special Heroes is om meer mensen met een beperking actief te laten zijn in hun vrije tijd. De stichting werkt hierin samen met verschillende partners. Op deze manier wordt een zo groot en breed mogelijk aanbod gecreëerd op het gebied van:

  • sport en bewegen
  • kunst en cultuur
  • werk en participatie
  • voeding en gezondheid
 
0559428a-fa75-8ef1-a3b9-79027387382a.jpg 

Vita On Tour
Eén van de evenementen die Special Heroes organiseert is 'Vita On Tour'. Vita is de mascotte van de stichting en bezoekt tijdens dit evenement verschillende scholen voor speciaal onderwijs in heel Nederland. Ze laat leerlingen van deze scholen kennismaken met een gezonde en actieve leefstijl. Hierbij wordt een breed scala aan activiteiten georganiseerd die aansluiten bij de programma’s Sport Heroes, Art Heroes en Healthy Heroes.
 
Transportoplossing
Sociale duurzaamheid maakt ook een belangrijk deel uit van het MVO-beleid van Oldenburger|Fritom. We werken samen met verschillende partners om onze betrokkenheid bij de samenleving vorm te geven. Toen we benaderd werden door Oscar Elsinga, Projectleider Events bij Special Heroes, gingen we dan ook graag het gesprek met hem aan. We vroegen hem waarbij we als logistiek dienstverlener ondersteuning kunnen bieden.
 
Oscar gaf aan dat de stichting graag gebruik maakt van onze bedrijfsbus. Met name bedoeld om de materialen te vervoeren voor 'Vita On Tour'. Inmiddels hebben we begrepen dat het evenement ook deze keer een groot succes is geweest. We vinden het fijn dat we hier een kleine bijdrage aan hebben mogen leveren.
 

fca40cb5-e501-4b72-8a41-68f04a3d743f.pngDe wereld om ons heen
Ontwikkelingen in de containervaart

In de tweede helft van vorig jaar trok de wereldhandel flink aan. Dit leidde met name in China tot een groot tekort aan lege zeecontainers. Er ontstonden wekenlange vertragingen en vrachtprijzen stegen naar recordhoogte. Een vervijfvoudiging van de prijzen op de Azië-Europa-route was begin dit jaar beslist geen uitzondering.
 
Nog steeds is het transport soms duurder dan de goederen die worden vervoerd. Een ander gevolg is dat sommige van de anders zo goedkope Chinese producten in prijs zijn gestegen. Daarnaast moeten uiteenlopende Europese fabrikanten die afhankelijk zijn van onderdelen uit Azië noodgedwongen langere levertijden hanteren. De blokkade van het Suezkanaal afgelopen maart heeft deze problemen alleen maar vergroot. 
 
Voor sommige bedrijven een reden om uit te wijken naar luchtvracht. Maar ook bij het vrachtverkeer door de lucht was lange tijd sprake van forse capaciteitstekorten. Dit werd vooral veroorzaakt door het wegvallen van de belly-capaciteit van passagiersvluchten. De effecten van de capaciteitstekorten in de container- en luchtvaart zullen zeker nog tot eind 2021 merkbaar zijn.

Zoekt u ook naar de optimale vervoersmodus voor uw goederen? Dankzij een sterk wereldwijd netwerk kan Oldenburger|Fritom u voor zowel luchtvracht als zeevracht de beste oplossing bieden. Informeer gerust naar de mogelijkheden. 
 


Interne scholing in Lean Six Sigma
Oldenburger|Fritom omarmt de groeimindset cultuur. Dit verstevigt onze Lean Six Sigma bedrijfsvoering. We richten ons op continuous improvement waarbij onze klantrelaties altijd centraal staan. Onze medewerkers vervullen hierin een allesbepalende rol. Daarom organiseren we intern regelmatig trainingen in de Lean Six Sigma methode. Ook, of misschien wel juist, in deze crisistijd.
 
 a22526b4-3ee1-45d0-8c6a-b106ef5cb40b.jpg
Alle medewerkers van Oldenburger|Fritom wordt de mogelijkheid geboden een Lean Six Sigma opleiding te volgen. Onlangs hebben meerdere collega’s van uiteenlopende afdelingen hun Orange Belt training succesvol afgerond. Afgelopen maart namen ze het certificaat in ontvangst.
 

Stimuleren van de groeimindset
Om continu te kunnen optimaliseren en innoveren volgens Lean Six Sigma stimuleren we een mindset die gericht is op groei. In een groeimindset cultuur is de mentale weerbaarheid hoger en wordt er flexibeler ingespeeld op veranderingen. Ook wanneer deze veranderingen voortkomen uit een crisis zoals de coronapandemie. Daarnaast leidt een groeimindset cultuur tot meer motivatie en betere prestaties. Alle reden dus, om onze interne scholing in Lean Six Sigma ook na de uitbraak van het coronavirus voort te zetten. Uiteraard met inachtneming van alle maatregelen.
 
Orange Belt certificering
De Orange Belt training is één van de Lean Six Sigma opleidingen die we intern verzorgen. Orange Belts kunnen zelf kleine verbeterprojecten leiden en leveren daarnaast een bijdrage aan omvangrijke Lean-projecten. De training zit tussen Yellow Belt en Green Belt in. Van onder naar boven bestaat de Lean Six Sigma belt certificering uit:
  • Yellow Belt
  • Orange Belt
  • Green Belt
  • Black Belt
  • Master Black Belt
De Orange Belt training wordt intern bij ons gegeven door Frans Andeweg. Frans is onze Master Black Belt en heeft de training opgebouwd volgens het DMAIC-model: Define – Measure – Analyze – Improve – Control.
 
Combinatie van theorie en praktijk
Gedurende een jaar tijd wisselt Frans in acht sessies de theorie af met praktijkgerichte opdrachten. In het theoriedeel van de Orange Belt training worden onderwerpen behandeld zoals: Wat is Lean? Wat is Six Sigma? Daarnaast wordt aandacht besteed aan het managen van veranderingsweerstand. Op basis van de opgedane theoretische kennis volbrengen onze collega’s tussendoor praktijkgerichte opdrachten. Denk hierbij aan het analyseren van data en het toepassen van verbetermethodes.
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2021 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.