Copy
Onverminderde focus op kwaliteit

Onverminderde focus op kwaliteit

Voorwoord CEO
 
Beste Marienus,
 
Nog nietsvermoedend luidde de titel van onze vorige nieuwsbrief ‘Mooie uitdagingen bij de start van het voorjaar’. Even later brak de coronacrisis uit en werden we voor uitdagingen van een heel andere orde gesteld. Doordat Oldenburger|Fritom tot een vitale sector behoort mochten we onze dienstverlening volledig continueren, zij het met de nodige veiligheidsaanpassingen. En uiteraard met een onverminderde focus op kwaliteit.

Zo heeft onze QHSE manager Olaf Roos afgelopen juli het diploma Middelbare Veiligheidskunde (MVK) behaald. Deze opleiding van bureau Kader richt zich op het herkennen van risico’s op de werkvloer en hoe hier op de juiste manier mee om te gaan. In deze nieuwsbrief komt onder andere het scriptieonderwerp van Olaf aan de orde: de man-up truck in ons nieuwe distributiecentrum.

Mede door de coronacrisis is de vraag naar kwalitatief hoogstaande logistieke dienstverlening voor medische hulpmiddelen toegenomen. Omdat Oldenburger|Fritom diverse klantrelaties heeft die hierin actief zijn, richten we ons nu op het behalen van het ISO 13485 certificaat. Meer over deze norm in deze nieuwsbrief.

Onze vaste rubriek De Wereld Om Ons Heen gaat deze keer over de impact van de coronacrisis op de transportsector. ABN AMRO stelt dat de volumes in 2020 met 5,5 procent zullen krimpen. De zorgen liggen met name bij internationale zeevracht, luchtvracht en spoorvervoer.

8ce0dc87-aeab-485f-9f19-355400f4a6b9.png

Ten slotte voeren twee studententeams van NHL Stenden momenteel een Lean Six Sigma opdracht bij ons uit. Het ene team bestaat uit tweedejaars studenten International Business. Het andere team bestaat uit vierdejaars studenten die de minor SCIC (Supply Chain Innovation & Change) volgen. In deze nieuwsbrief kunt u lezen wat deze opdracht inhoudt.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale

 


Waarborgen van veiligheid op de werkvloer
Oldenburger|Fritom richt zich voortdurend op het optimaliseren en innoveren van haar logistieke dienstverlening. Het waarborgen van de veiligheid op de werkvloer is daarbij essentieel. Onze QHSE manager Olaf Roos legt zich hier dagelijks op toe. Afgelopen juli behaalde hij het diploma Middelbare Veiligheidskunde (MVK) van Kader, het bureau voor kwaliteitszorg, organisatieadvies en opleidingen.

1b082a3d-a9f2-4450-97a6-111a7061f9f4.jpg

Opleiding Middelbare Veiligheidskunde (MVK)
De MVK-opleiding heeft een gemiddelde doorlooptijd van 7 maanden met 14 lesdagen. Er wordt aandacht besteed aan het herkennen van gevaren en het inschatten van risico’s op de werkvloer. Ook richt de opleiding zich op het doorvoeren van passende maatregelen. De onderwerpen die tijdens deze opleiding aan bod komen zijn onder andere:

  • Elektrische veiligheid
  • Brandveiligheid
  • Machineveiligheid
  • Gevaarlijke stoffen
  • Ongeval analyse
  • Fysieke belasting
  • Tijdelijke werkplekken
  • V&G-plan (veiligheids- en gezondheidsplan)

Daarnaast worden ook vaardigheden zoals presenteren en adviseren behandeld. Datzelfde geldt voor het rapporteren van analyseresultaten en maatregelen die getroffen moeten worden om een veilige werkomgeving te waarborgen.

8ce0dc87-aeab-485f-9f19-355400f4a6b9.png

Man-up truck BREEAM Outstanding DC
 Na de opleiding is de veiligheidskundige volledig op de hoogte van de wet- en regelgevingen die hieraan gerelateerd zijn. Verder weet hij of zij hoe een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) moet worden opgesteld evenals een Taak Risico Analyse (TRA). Er moet een scriptie geschreven worden en de opleiding wordt afgerond door een examen met een scriptieverdediging. Olaf koos voor de nieuwe man-up truck in ons BREEAM Outstanding distributiecentrum als scriptieonderwerp. Hij heeft hiervoor een Taak Risico Analyse (TRA) gemaakt en mogelijke gevaarlijke situaties in kaart gebracht. Vervolgens heeft hij een aanbeveling geschreven met passende maatregelen.

Met het erkende MVK-diploma van Kader wordt meer inhoud gegeven aan veiligheid op de werkvloer. Bovendien staat de medewerker van een bedrijf of organisatie die zich met veiligheid bezighoudt hiermee steviger in zijn of haar schoenen. Als professioneel veiligheidskundige geeft Olaf hier invulling aan bij Oldenburger|Fritom.


ISO 13485 certificaat voor medische hulpmiddelen
Mede door de coronacrisis neemt de vraag naar medische hulpmiddelen toe. Datzelfde geldt daardoor voor de behoefte aan logistieke partners die hierin kwalitatief hoogstaande dienstverlening bieden. Oldenburger|Fritom heeft diverse klantrelaties die actief zijn in deze sector. Daarom richten we ons nu op het behalen van het ISO 13485 certificaat.

Veiligheid en kwaliteit in de supply chain
Het ISO 13485 certificaat toont aan dat een bedrijf of organisatie aan de hoogste eisen op het gebied van medische hulpmiddelen voldoet. Er wordt mee gegarandeerd dat de veiligheid en kwaliteit volgens internationale eisen gewaarborgd zijn. Dit geldt voor alle gecertificeerde partijen die deel uitmaken van de supply chain. Denkt u naast producenten en leveranciers bijvoorbeeld ook aan installateurs, onderhoudsbedrijven en logistieke dienstverleners zoals wijzelf. Certificering volgens ISO 13485 is niet verplicht. Dat geldt wel voor het hebben van een kwaliteitsmanagementsysteem.

 a22526b4-3ee1-45d0-8c6a-b106ef5cb40b.jpg

Europees geharmoniseerde normen
De volledige naam van ISO 13485 is NEN-EN-ISO-13485. EN staat voor Europese Norm. NEN is de afkorting van de Nederlandse non-profitorganisatie die ervoor zorgt dat normen vertaald worden en beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt. In 2003 werd ISO 13485 voor het eerst gepubliceerd en was aanvankelijk de medische variant van ISO 9001.

In 2016 is de norm grondig herzien. Onder andere vanwege de invoering van de zogeheten High Level Structure (HLS) en ISO 9001:2015. Er wordt vaak gedacht dat de inspanningen om dit certificaat te behalen soortgelijk zijn als bij ISO 9001. Dat is niet het geval. ISO 13485 vereist een gedetailleerdere vastlegging van zowel instructies als procedures. Ook is vereist dat er gebruik wordt gemaakt van Europees geharmoniseerde normen.

Audit en uiteindelijke certificering
Het uiteindelijke certificaat wordt afgegeven door een onafhankelijke en deskundige certificeringsinstantie. Net als bij onze certificeringen in voorgaande jaren hebben we ook deze keer een beroep gedaan op Bureau Veritas. Begin september heeft één van hun auditeurs een documentenonderzoek bij ons verricht.

Het doel van dit onderzoek was om te beoordelen of we aan alle vereisten voldoen om daadwerkelijk geauditeerd te kunnen worden. Er zijn hierbij verschillende aandachtspunten naar voren gekomen. Als we de juiste invulling aan deze aandachtspunten geven zal de audit naar verwachting in oktober plaatsvinden. We houden u op de hoogte.

fca40cb5-e501-4b72-8a41-68f04a3d743f.pngDe wereld om ons heen
Impact coronacrisis op transportsector 

Nu de meeste lockdowns in China en Europa niet meer van kracht zijn komt ook de transportsector weer op adem. Het aantal ondernemingen dat in de periode maart tot augustus ten minste 20 procent minder omzet heeft geboekt is vermoedelijk beperkt. Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO stelt dat de volumes dit jaar met 5,5 procent zullen krimpen.

Vooral de internationale zeevracht (-9 procent), luchtvracht (-10 procent) en spoorvervoer (- 10 procent) zijn zorgenkindjes. Relatief bezien hebben de binnenvaart en het wegtransport minder last gehad van de coronacrisis. De volumes in het wegtransport zijn voor het grootste deel teruggeveerd. Dit komt doordat dit segment onder andere gerelateerd is aan de agri- en bouwsector.

Wel wordt vermoed dat de beladingsgraad in veel segmenten lager is. Bij wegtransport dat samenhangt met export lijkt het erop dat de volumes veel lager liggen dan voorheen. Volgens Swart wordt dit mede veroorzaakt door de lage industriële productie. Verwacht wordt dat de transportsector in 2021 een groei van 2,5 procent zal doormaken.
  

Lean Six Sigma opdracht studententeams NHL Stenden
Begin september zijn twee studententeams van NHL Stenden begonnen aan een Lean Six Sigma opdracht bij Oldenburger|Fritom. In het ene team zitten 18 tweedejaars studenten International Business en dit team is onderverdeeld in 3 groepen. In het andere team zitten vierdejaars studenten van verschillende opleidingen met SCIC (Supply Chain Innovation & Change) als minor. Beide teams bestaan voor ongeveer de helft uit Nederlandse studenten en voor de andere helft uit internationale studenten.
 
 a22526b4-3ee1-45d0-8c6a-b106ef5cb40b.jpg

Over de opdracht
De studenten van beide teams hebben dezelfde Lean Six Sigma opdracht gekregen. Gedurende een periode van 4 maanden staat het proces van één van onze klantrelaties centraal. Dit proces vindt plaats in ons nieuwe distributiecentrum in Veendam en start met de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan inbound. Het proces eindigt wanneer alle outbound stappen zijn doorlopen, oftewel wanneer de vrachtwagens ons terrein verlaten.

De Lean Six Sigma opdracht wordt uitgevoerd volgens de vijf stappen van het DMAIC-model: Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Allereerst worden naast de begin- en eindstap ook alle tussenliggende processtappen in kaart gebracht. Daarna volgt het verzamelen van data en het analyseren ervan. Uiteindelijk moeten de studenten op basis hiervan verbetervoorstellen aandragen. Vanwege de strikte veiligheidsmaatregelen die we in verband met het coronavirus hebben genomen zullen de studenten de opdracht grotendeels digitaal uitvoeren.
 
 
Begeleiding door onze Master Black Belt
De Lean Six Sigma methode is verweven met zowel de organisatie als de bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom. Daarom beschikken verschillende medewerkers over een Lean Six Sigma bandcertificering. Het hoogst haalbare certificeringsniveau hierin is Master Black Belt. Frans Andeweg vervult deze rol bij Oldenburger|Fritom en is onze Lean in-house expert. Hij begeleidt beide studententeams tijdens de uitvoering van de opdracht. Het studententeam met SCIC als minor kan deze opdracht gebruiken om het Green Belt certificaat te behalen. Daarbij wordt het theoriedeel door NHL Stenden aangeboden.
 
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2020 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.