Shaping the Future of Logistics
Voorwoord CEO
Beste <<First Name>>,
In deze nieuwsbrief staan we graag even stil bij een memorabele mijlpaal voor ons bedrijf. Het is namelijk 25 jaar geleden dat Oldenburger werd overgenomen door de Fritom Group. Sinds de overname, aan de vooravond van de 21e eeuw, volgen nieuwe technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Dankzij de investeringskracht en het commitment van ons moederbedrijf kan Oldenburger|Fritom deze ontwikkelingen continu omarmen.
Een andere ontwikkeling die hoog op de agenda staat van Fritom is klimaatverandering. Hiervoor hebben we als groep een overkoepelende strategie opgesteld in de Fritom Roadmap 2050. Deze roadmap ligt volledig in lijn met het ambitieuze einddoel van de Europese Green Deal: een klimaatneutraal Europa in 2050. In onze vaste rubriek De Wereld Om Ons Heen leest u welke consequenties dit heeft voor de Europese transportsector.
De Fritom bedrijven werken onderling veel samen op het gebied van thema’s zoals digitalisering en duurzaamheid. Daarnaast voert elke Fritom werkmaatschappij hierin een eigen strategisch beleid dat naadloos aansluit op de wensen en vereisten van haar klantrelaties. Onder het motto ‘Shaping the Future of Logistics’, is de strategie van Oldenburger|Fritom gericht op duurzaam innovatiemanagement. Zo beschikken al onze logistieke faciliteiten in Veendam binnenkort over het hoogste duurzaamheidscertificaat: BREEAM Outstanding.
 |
Ten slotte is de samenwerking met regionale onderwijsinstellingen eveneens een essentieel onderdeel van onze strategie in duurzaam innovatiemanagement. Daarom heeft ondergetekende sinds 2013 zitting gehad in de werkveld-adviescommissie van de Logistics Management opleidingen van NHL Stenden. Afgelopen september heb ik het stokje hierin overdragen aan mijn collega en alumnus van NHL Stenden, Erik Mekkes. In deze nieuwsbrief een kort interview met onze logistics manager.
Ik wens u veel leesplezier,
René Dale |
Memorabele mijlpaal: 25 jaar onderdeel van de Fritom Group
Een kwarteeuw geleden besloten de Gebroeders Oldenburger hun onderneming in Veendam te verkopen. Er waren geen opvolgers voor het familiebedrijf dat in 1917 door hun grootvader werd opgericht. Op hetzelfde moment was Fritom op overnamepad en richtte zich op geografische expansie in de provincie Groningen. De twee familiebedrijven vonden elkaar en zo werd Oldenburger|Fritom in 1999 geboren.

Bij de beslissing om hun bedrijf te verkopen, speelde er voor de Gebroeders Oldenburger nog iets anders dan alleen het gebrek aan opvolging. Aan de vooravond van de 21e eeuw deden steeds meer nieuwe technologische ontwikkelingen hun intrede. De broers realiseerden zich dat ze binnen afzienbare tijd moesten investeren in kennis en kunde om het voortbestaan van hun bedrijf veilig te stellen. Ook beseften ze dat ze hierbij de overstap moesten maken van transportbedrijf naar logistiek dienstverlener, maar hoe?
DNA van familiebedrijven
Terwijl de Gebroeders Oldenburger overwogen om hun onderneming te verkopen, was Fritom juist op overnamepad. Fritom, voluit de Friese Transportontwikkelingsmaatschappij, is in 1971 ontstaan uit een krachtenbundeling van de families Veenstra, Wiersma en Doorenbos. Gesterkt door het samengaan van hun bedrijven, richtten de families zich ook eind jaren 90 van de vorige eeuw op geografische expansie.
Indertijd had Fritom meerdere vestigingen in Friesland, Overijssel en Gelderland en wilde zich eveneens in de provincie Groningen vestigen. Dat de keuze hierbij op de Gebroeders Oldenburger viel, komt mede doordat het DNA van een familiebedrijf ook met hun onderneming verweven was. Oftewel de focus op continuïteit, en het investeren hierin, had ook altijd als rode draad door het bedrijfsbestaan van Oldenburger gelopen.
Fritom Roadmap 2050
Vandaag de dag zorgt de investeringskracht van de Fritom ervoor dat we als groep een toekomstgericht beleid kunnen voeren. Naast de integratie van digitale technologieën, streeft de Fritom Group ernaar om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te opereren. De aanpassingen die hiervoor nodig zijn zullen gefaseerd worden doorgevoerd. Hiervoor hebben we als groep een overkoepelende strategie opgesteld in de Fritom Roadmap 2050. Deze roadmap ligt volledig in lijn met het ambitieuze einddoel van de Europese Green Deal: een klimaatneutraal Europa in 2050.
Broeksponsor FC Emmen
Als dank voor 25 jaar commitment van ons moederbedrijf, prijkt het logo van de Fritom Group dit seizoen op de wedstrijdbroekjes van FC Emmen. Oldenburger|Fritom is al jarenlang business partner van FC Emmen en hun jeugdopleiding. Daarnaast zijn we naamgever van de VIP Lounge in het stadion en partner van Stichting FC Emmen Naoberschap, de maatschappelijke tak van de voetbalclub. Vanuit deze stichting wil FC Emmen meer verbinding creëren in de regio Zuidoost-Drenthe.

Speciale dug-out
Net zoals Oldenburger|Fritom zet de stichting zich tevens in voor de gezondheid en het welzijn van iedereen in de regio. In dat kader is Oldenburger|Fritom dit seizoen naamgever van een speciale dug-out langs het veld van FC Emmen. Hier bieden we een unieke ervaring aan zowel jongeren als volwassenen voor wie een bezoek aan een voetbalstadion niet vanzelfsprekend is. Tot nu toe hebben voetballiefhebbers van onder meer werk- en dagbesteding De Keien uit Emmen en zorg- en welzijnsorganisatie De Zijlen uit Groningen hier van een mooie wedstrijd genoten.

De wereld om ons heen
Green Deal en de transportsector
De transportsector is goed voor circa 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van de EU. De sector biedt werk aan meer dan 10 miljoen Europeanen en is cruciaal voor Europese bedrijven en wereldwijde supply chains. Maar er is ook een keerzijde: de transportsector is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot in de EU.
Nu is het einddoel van de Europese Green Deal om van Europa het eerste continent te maken dat klimaatneutraal is. Om dit tegen 2050 te realiseren, moet de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent verminderd zijn ten opzichte van 1990. Vanuit de Green Deal zijn daarvoor verschillende richtlijnen opgesteld. Een belangrijk voorbeeld hiervan is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Hoewel ook deze richtlijn (voor nu) gericht is op grote ondernemingen, moeten alle Europese bedrijven de inhoud ervan wel kennen. Niet in de laatste plaats bedrijven in de transportsector. Datzelfde geldt voor de inhoud van de verplichtingen die vanuit de Green Deal aan grote ondernemingen worden opgelegd, waaronder het verminderen van hun CO2-uitstoot. Deze verplichtingen vertalen zij door naar alle schakels in hun keten.
Onze strategie in duurzaam innovatiemanagement
Onder het motto ‘Shaping the Future of Logistics’, is de strategie van Oldenburger|Fritom gericht op duurzaam innovatiemanagement. We voeren deze strategie in alle schakels van de keten, waaronder warehousing. Dit houdt onder meer in dat al onze logistieke faciliteiten in Veendam binnenkort gecertificeerd zijn volgens het hoogst haalbare duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen: BREEAM Outstanding.
Zoals genoemd, vertalen grote Europese ondernemingen de verplichtingen die voortkomen uit de Green Deal door naar alle partners in hun keten. Niet alleen naar partners die transportdiensten verlenen, maar ook naar partners in warehousing. De verplichtingen en regelgeving hieromtrent hebben er al toe geleid dat distributiecentra en warehouses met een duurzaamheidscertificaat straks de norm zijn. Oldenburger|Fritom heeft hierin gekozen voor BREEAM, ‘s werelds meest gebruikte duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen. Door daarbij voor het hoogst haalbare niveau te kiezen, voldoen al onze logistieke faciliteiten aan alle duurzaamheidsvereisten van al onze klantrelaties. Nu en in de toekomst.

Stappenplan
Oldenburger|Fritom heeft hiervoor een stappenplan opgesteld dat bestaat uit drie fases. De eerste fase betrof de nieuwbouw van ons eerste BREEAM Outstanding distributiecentrum in 2018. De tweede fase betreft de huidige nieuwbouw van ons tweede BREEAM Outstanding distributiecentrum in Veendam. De bouwplanning ligt onder leiding van Bouwgroep Noord uit Drachten en Hardeman uit Veenendaal precies op schema. Datzelfde geldt voor de derde fase van ons stappenplan, de upgrade van ons bestaande warehouse van BREEAM Excellent naar Outstanding. Naar verwachting zullen zowel de tweede als de derde fase in januari 2025 worden afgerond.
Erik Mekkes: ‘Anno 2024 ligt de nadruk vooral op onderscheidend vermogen’
Passend bij onze strategie in duurzaam innovatiemanagement werkt Oldenburger|Fritom intensief samen met regionale onderwijsinstellingen. Zo heeft onze CEO René Dale sinds 2013 zitting gehad in de werkveld-adviescommissie van de Logistics Management opleidingen van NHL Stenden in Emmen. Afgelopen september droeg René het stokje hierin over aan onze logistics manager en alumnus van NHL Stenden, Erik Mekkes.

Stenden Hogeschool is in 2008 ontstaan uit een fusie tussen Hogeschool Drenthe en de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN). In 2018 fuseerde het samen met de NHL Hogeschool tot de NHL Stenden Hogeschool. Tegenwoordig is NHL Stenden op diverse locaties in zowel Noord-Nederland als het buitenland gevestigd, waaronder in Thailand, Indonesië en Zuid-Afrika. Bij de NHL Stenden vestiging in Emmen kunnen studenten diverse opleidingen in logistics management volgen.
Green Logistics
Deze opleidingen zijn als enige in Nederland gecertificeerd met het kenmerk Green Logistics. Er ligt dan ook speciale focus op duurzaam supply chain management. Dit betekent dat de opleidingen veel koppelingen hebben met circulaire economie, waarin studenten zich kunnen specialiseren. Tijdens de opleiding worden verschillende thema’s behandeld op het gebied van duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan het milieuvriendelijker maken van transport, het ontwerpen van duurzame warehouses en het hergebruik van grondstoffen.
Samenwerking
Door de kwaliteit en inhoud van de opleidingen werkt Oldenburger|Fritom al jarenlang met NHL Stenden in Emmen samen. Studenten kunnen stage bij ons lopen, opdrachten verrichten en projecten uitvoeren. Laatstgenoemde onder andere om hun Lean Green Belt certificaat te behalen. Onze CEO heeft daarbij sinds 2013 zitting gehad in de werkveld-adviescommissie van de Logistics Management opleidingen. Afgelopen september droeg hij het stokje hierin over aan onze logistics manager en mt-lid Erik Mekkes, die alumnus van NHL Stenden is.

Erik behaalde in 2001 het diploma Logistiek & Economie aan de Hogeschool Drenthe in Emmen. Na eerst werkzaam te zijn geweest bij Penske Logistics in Coevorden, trad hij in 2005 in dienst bij Oldenburger|Fritom. Onlangs hadden we een kort interview met onze collega over zijn toetreding tot NHL Stenden’s werkveld-adviescommissie.
In 2001 heb je de opleiding Logistiek & Economie aan, toen nog, de Hogeschool Drenthe in Emmen succesvol afgerond. Hoe kijk je hierop terug?
“Met een zeer goed gevoel. De opleiding bestond uit diverse modules met een sterke pragmatische benadering. Hieraan werden projectopdrachten gekoppeld die veelal in groepsverband moesten worden uitgevoerd. In deze teams waren zowel studenten van andere disciplines als internationale studenten vertegenwoordigd. Daardoor leerden we al vroeg hoe we taken en verantwoordelijkheden op een gestructureerde manier moesten verdelen.”
In je functie heb je regelmatig contact met studenten die nu een logistics management opleiding volgen aan NHL Stenden. Kun je aangeven op welke manier de opleiding is veranderd vergeleken met jouw studieperiode?
“Anno 2024 ligt de nadruk vooral op onderscheidend vermogen. En dan in thema’s die tijdens mijn studieperiode nog niet echt aan de orde waren. Denk hierbij aan duurzaam ondernemen, Lean Six Sigma en logistiek vastgoed met duurzaamheidscertificaten zoals BREEAM. Recent is daar de CSRD rapportage bijgekomen. Uiteraard zijn er ook opleidingsonderdelen hetzelfde gebleven, zoals operations management, economie, statistiek, boekhouding en het TQM-besturingsmodel dat zich richt op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen.”
Als logistieke kennisorganisatie biedt Oldenburger|Fritom haar medewerkers de mogelijkheid om een opleiding te volgen naast hun werk. Zo volgde je zelf de opleidingen Security Advisor Airfreight (BAL) en Customs Consultant. Daarna, in 2019, de opleiding Logistics Management aan de Nyenrode Business Universiteit. Hoe stimuleer je je teamleden om ook een training of opleiding te volgen naast hun werk?
“Mede door onze platte organisatiestructuur weten we al snel wat de trainings- en opleidingswensen zijn van onze collega’s. Deze worden tijdens evaluatiegesprekken in detail besproken en volgens het SMART-principe vastgelegd. Het belangrijkste is de kennisontwikkeling van het individu, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van ons als bedrijf. Daarbij beoordelen we als mt-leden natuurlijk wel of de trainings- of opleidingswens waarde toevoegt voor zowel onze klantrelaties als onze organisatie. Verder stimuleren we medewerkers om ook een training of opleiding te volgen door de successen van hun collega’s hierin te benadrukken.”
Bij NHL Stenden kunnen studenten het Lean Green Belt-certificaat behalen. Oldenburger|Fritom hanteert de Lean Six Sigma methode in haar bedrijfsvoering. Zelf ben je Black Belt gecertificeerd. Kun je aangeven waarom de methode belangrijk is voor onze organisatie en voor jouw business unit in het bijzonder?
“Voor het creëren van een Lean Six Sigma cultuur in onze organisatie is allereerst een bepaalde houding nodig. Hier dragen onder meer onze gezamenlijke sessies in persoonlijk coachend leiderschap aan bij. Vervolgens kunnen we ons als collectief richten op continuous improvement met een analytische benadering: feiten en data. Binnen mijn business unit Warehousing, Value Added Services & E-Fulfilment, focussen we ons dagelijks op het leveren van toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. De Lean Six Sigma methode stelt ons daarbij in staat om foutkansen te elimineren, waardoor we efficiënt en productief kunnen werken.”
Waarom heb je besloten om zitting te nemen in de werkveld-adviescommissie?
“Allereerst om binnen onze organisatie aansluiting te houden tussen theorie en praktijk. Als logistieke dienstverlener die zich onderscheidt in duurzaam innovatiemanagement, kunnen we in de adviescommissie aangeven waarop meer accent zou moeten liggen in de modules. In de praktijk zien we dit terug in de stages die de studenten bij ons lopen, evenals in de projectopdrachten die ze bij ons uitvoeren. Dit leidt er vervolgens regelmatig toe dat deze studenten na het afronden van hun studie bij ons in dienst treden. Daarnaast heb ik ook persoonlijke drijfveren om zitting te nemen. In de werkveld-adviescommissie zijn verschillende logistieke disciplines vertegenwoordigd, waaronder productielogistiek en intermodaal vervoer. Ik kijk ernaar uit om mijn kennis hierin te verbreden.”
|