Copy
Zo voegen we waarde toe in de supply chain

Zo voegen we waarde toe in de supply chain

Voorwoord CEO


Beste <<First Name>>,

Oldenburger|Fritom heeft het QHSE-managementsysteem – de afkorting van Quality, Health, Safety, Environment – geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Hiermee willen we optimaal invulling geven aan het toevoegen van waarde in wereldwijde supply chains. Certificering volgens internationale en sectorspecifieke normen is hier een onderdeel van. Onlangs is Oldenburger|Fritom als eerste logistieke dienstverlener in het Noorden GDP-API geregistreerd voor klantrelaties in de healthcare sector.

We zijn nu bevoegd om werkzame stoffen in geneesmiddelen, Active Pharmaceutical Ingredients (API’s), op te slaan en wereldwijd te vervoeren. Hiervoor gelden strenge voorschriften. Onze Continuous Improvement Manager Pieter de Jong en onze QHSE Manager Pieter Booi zijn verantwoordelijk voor de naleving van deze voorschriften. Beide collega’s zijn afgelopen jaar bij ons in dienst getreden. In deze nieuwsbrief een kennismakingsgesprek.

In onze vaste rubriek De Wereld Om Ons Heen aandacht voor AI in de logistiek. Wat zijn de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie voor de logistieke sector? Hierover werd Liesbeth Brügemann, programmamanager bij TKI Dinalog, recentelijk geïnterviewd door Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens Brügemann vervult AI een faciliterende rol in de toekomst van de logistiek.
 
Ten slotte komt het jaareinde stilaan in zicht. Oldenburger|Fritom vindt het juist in deze periode belangrijk om haar maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Dit bracht ons onlangs tot een speciaal initiatief in samenwerking met FC Emmen en stichting FC Emmen Naoberschap. We gaven 400 vrijkaarten aan voetballiefhebbers voor wie het niet vanzelfsprekend is om een wedstrijd in het stadion te beleven.

Ik wens u veel leesplezier,
René Dale
 

 

Toegevoegde waarde in Healthcare Logistics

Met sectorspecifieke normen willen we onze logistieke oplossingen naadloos laten aansluiten op de supply chain van onze klantrelaties. In dat kader is Oldenburger|Fritom sinds vorige maand GDP-API geregistreerd. We zijn nu bevoegd om API’s, de werkzame stoffen in geneesmiddelen, op te slaan en wereldwijd te vervoeren.

Om waarde toe te voegen in de supply chain van onze klantrelaties heeft Oldenburger|Fritom het QHSE-managementsysteem geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Certificering volgens internationale en sectorspecifieke normen is een onderdeel van QHSE (Quality, Health, Safety, Environment). Een voorbeeld hiervan is onze ISO 13485 certificering voor medische hulpmiddelen. Na de corona-uitbraak in maart 2020 werden we veelvuldig benaderd door diverse bedrijven in de healthcare sector. Vooral de vraag naar luchtvracht van medische hulpmiddelen nam sterk toe. In lijn met ons streven naar ‘continuous improvement’ hebben we daarom nog in het coronajaar het ISO 13485 certificaat behaald.

GDP-API registratie
De focus op continu verbeteren is gerelateerd aan de door ons gehanteerde Lean Six Sigma methode. Met deze methode kunnen we ook flexibel gehoor geven aan nieuwe klantverzoeken. Zo heeft een klantrelatie in Veendam de dienstverlening uitgebreid met het importeren van werkzame stoffen voor geneesmiddelen uit Azië. Aan ons de vraag of we zowel warehousing en value added services als de distributie willen behartigen. Hiervoor is een API-registratie vereist.

 

De werkzame stof in geneesmiddelen wordt Active Pharmaceutical Ingredient (API) genoemd. Om zeker te stellen dat de kwaliteit in de supply chain gewaarborgd is, moeten bedrijven GDP-API geregistreerd zijn. Hiermee wordt aangetoond dat zij voldoen aan de strenge eisen van de GDP (Good Distribution Practice) richtlijnen. Deze vallen onder toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Toegevoegde waarde
Zonder GDP-vergunning mogen er legaal gezien geen geneesmiddelen binnen de Europees Economische Ruimte (EER) verhandeld worden. Oldenburger|Fritom is – als eerste logistieke dienstverlener in het Noorden – GDP-API geregistreerd. Samen met het ISO 13485-certificaat willen we met de GDP-API registratie onze Healthcare Logistics oplossingen van toegevoegde waarde voorzien. 

 


Kennismaking met Pieter de Jong en Pieter Booi

Het is voor GDP-API registratie verplicht dat een bedrijf een zogeheten Aangewezen Persoon aanstelt of benoemt. Deze persoon moet een specifieke opleiding volgen en is verantwoordelijk voor de naleving van de strenge voorschriften. Bij Oldenburger|Fritom zijn twee Aangewezen Personen werkzaam: Continuous Improvement Manager Pieter de Jong en QHSE Manager Pieter Booi. Beiden zijn dit jaar bij ons in dienst getreden.
 

Pieter de Jong (l) en Pieter Booi
 
Pieter de Jong (49) is voor onze organisatie geen onbekende. Voordat hij bij ons in dienst trad, heeft hij zich 16 jaar toegelegd op het docentschap logistiek bij NHL Stenden. Een regionale onderwijsinstelling waar Oldenburger|Fritom intensief mee samenwerkt. Veel van onze medewerkers hebben hier hun studie afgerond of volgen hier een opleiding naast hun werk. Over zijn motivatie om de overstap van het onderwijs naar het bedrijfsleven te maken zegt De Jong: “Oldenburger|Fritom staat bekend als goede werkgever en streeft ernaar om de beste te zijn door hoogwaardige diensten aan te bieden. Daar wil ik graag met dit team aan bijdragen.”
 
Ambities waarmaken
Daarnaast waardeert De Jong het feit dat er volop wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers. “Zij bepalen voor een groot deel het succes van onze organisatie.”
Pieter Booi (31) is dezelfde mening toegedaan. “De mogelijkheid om jezelf continu verder te ontwikkelen was voor mij een belangrijke reden om voor Oldenburger|Fritom te kiezen. Vooropgesteld kijk ik terug op een heel mooie en leerzame tijd bij mijn vorige werkgever. Maar ik kon hier niet de stappen maken die ik voor ogen heb.”
 
Toen onze CEO René Dale hem via LinkedIn benaderde, merkte Booi dat dit binnen onze organisatie wel mogelijk is. Booi: “Tot op de dag vandaag blijkt dat mijn inschatting destijds, om voor Oldenburger|Fritom te kiezen, volledig juist is geweest. Ik krijg alle ruimte om mijn ambities waar te maken. Hierbij richt ik me samen met prettige collega’s op het bieden van de hoogste kwaliteit.”
 
Lean Six Sigma
In zijn rol als Continuous Improvement Manager is De Jong onder meer verantwoordelijk voor het beheren van alle projecten. Deze worden vormgegeven volgens de Lean Six Sigma methode. “Met Lean Six Sigma neem je beslissingen op basis van data en minder, of liever niet, op gevoel”, verduidelijkt De Jong. “Lean Six Sigma is echter niet alleen in mijn rol van belang, maar ook in die van mijn collega’s. Wanneer het gedachtengoed van Lean Six Sigma is ingebed creëer je commitment. Hierdoor kun je verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in je organisatie leggen. Kwaliteit wordt op deze wijze ieders verantwoordelijkheid.”
 
Ook hier sluit Booi, die net als De Jong is geboren en getogen in Friesland, zich bij aan. Daarnaast zegt hij: “Continuous improvement volgens Lean Six Sigma is ook een belangrijk onderdeel van de normen waarvoor Oldenburger|Fritom gecertificeerd is. Binnen deze normen wordt dit bewerkstelligd door de toepassing van de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act). Lean Six Sigma biedt tools om invulling te geven aan deze cyclus. Op deze manier is Lean Six Sigma dus nauw verweven met mijn verantwoordelijkheden als QHSE manager.”
 
Trendsetter
Op onze vraag hoe beiden vanuit hun rol invulling willen geven aan het onderscheidend vermogen van Oldenburger|Fritom, antwoordt Booi: “Als QHSE manager kan ik invloed uitoefenen op de keuzes die ten aanzien van kwaliteit, innovatie en duurzaamheid gemaakt worden. Hierbij gebruik ik de kennis en ervaring die ik tijdens mijn studie Bedrijfskunde en bij vorige werkgevers heb opgedaan.” Verder is Booi leergierig en ambitieus waardoor hij ook indirect bijdraagt aan ons onderscheidend vermogen.
 
De Jong benadrukt dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in de logistiek. Onder andere op het gebied van value added logistics. “Alleen zo kunnen we onze collectieve ambitie realiseren om een trendsetter te zijn en geen trendvolger.” Naast de kennis waarover De Jong beschikt, draagt ook zijn netwerk bij aan ons onderscheidend vermogen. “Samenwerking met het onderwijs is essentieel om innovatief te kunnen zijn”, besluit De Jong. “Op het gebied van logistieke dienstverlening, maar ook bij de realisatie van de duurzaamheidsopgave die organisaties in Nederland hebben gekregen.”
 
Pieter de Jong
Functie: Continuous Improvement Manager
Woonplaats: Emmen
Burgerlijke staat: samenwonend met Marieke de Boer
Kinderen: Melle (12) en Maren (9)
Vrije tijd: lezen, fietsen, hardlopen, thuis robots van LEGO bouwen en deze (proberen te) programmeren
 
Pieter Booi
Functie: QHSE Manager
Woonplaats: Hoogkerk
Burgerlijke staat: getrouwd met Angelique
Kinderen: Vida (2)
Vrije tijd: hardlopen, wandelen, bootcamp, mountainbiken, schaatsen, snowboarden, lezen, bordspellen spelen, muziek luisteren, concerten en festivals bezoeken  
 
 
De wereld om ons heen
AI in de logistiek

“Technologie is geen doel, maar een middel”, aldus Liesbeth Brügemann in een recent interview met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Brügemann is programmamanager bij TKI Dinalog, het kenniscentrum van de Topsector Logistiek. TKI Dinalog geeft richting aan de logistiek voor de toekomst waarbij kennisontwikkeling gestimuleerd wordt. AI, kunstmatige intelligentie, is een belangrijke technologie om dat te faciliteren.

Een voorbeeld van een AI-toepassing in de logistiek is een routeplanningssysteem, waarbij AI de verkeersinformatie analyseert en routes aanpast. Daarnaast zetten veel planners nu nog allerlei gegevens in Excel en bellen voortdurend achter alles aan. Een AI-systeem kan deze gegevens verzamelen en met planners meedenken over een oplossing. Het is hierbij belangrijk om de juiste vragen, zogeheten ‘prompts’, te stellen.

“Want zonder juiste data, krijg je ook geen juiste oplossingen”, zegt Brügemann. Ze benadrukt eveneens dat er altijd getoetst moet worden wat er uit het systeem komt. Ook stelt de programmanager dat klantcontact steeds belangrijker wordt binnen de logistiek. “Je kunt AI gebruiken om data te analyseren en door een chatbot in te zetten. Maar het gesprek met de klant blijft mensenwerk.”
 
 

‘Een geweldige belevenis voor alle aanwezigen’

Passend bij een duurzame bedrijfsvoering neemt Oldenburger|Fritom verantwoordelijkheid voor de effecten van haar bedrijfsactiviteiten op de samenleving. Juist nu, in de periode voor kerst, vinden we het belangrijk om onze maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Dit bracht ons onlangs tot een speciaal initiatief in samenwerking met FC Emmen en stichting FC Emmen Naoberschap.
 

Het is niet voor elke voetballiefhebber vanzelfsprekend om een wedstrijd in een stadion mee te maken. Hiervoor zijn uiteenlopende redenen. Zo ook voor diverse supporters van FC Emmen. Daarom heeft Oldenburger|Fritom op 27 november jl. het uitvak van stadion De Oude Meerdijk voor hen beschikbaar gesteld. Meer dan 400 supporters genoten van de thuiswedstrijd tussen FC Emmen en Jong PSV, die in 1-0 eindigde. Na afloop waren er alleen maar enthousiaste reacties, waaronder: “Het was een geweldige belevenis voor alle aanwezigen.” En daarvoor hebben we het natuurlijk gedaan.

Regionaal partnership
Oldenburger|Fritom is business partner van FC Emmen en partner van stichting FC Emmen Naoberschap. Met de stichting wil de voetbalclub van betekenis zijn op maatschappelijk gebied in de regio Zuidoost-Drenthe. Samen met haar partners initieert de stichting diverse projecten in de regio. Voorbeelden hiervan zijn activiteiten voor ouderen en sportstimulering onder jongeren en mensen met een beperking. Daarnaast begeleidt de stichting mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierin wordt samengewerkt met het UWV en USG-restart.
 

Bent u geïnteresseerd in wat Oldenburger|Fritom voor u kan betekenen,
heeft u een vraag, suggestie of een logistieke uitdaging voor ons?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen u graag!
Dat kan via sales@oldenburgerfritom.nl

 

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

   
24100801-2745-4ff7-ba47-d6be91dd9578.png   27463366-c134-43f7-b0d6-63a65c5252b1.png
Website   LinkedIn
Copyright © 2023 Oldenburger|Fritom, alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze email omdat u een relatie bent van Oldenburger|Fritom.
Heeft u geen interesse? U kunt zich hier uitschrijven.