Transformatie naar logistieke kennisorganisatie

Publicatie datum: 04-10-2017

Op 10 november is de provincie Groningen een nieuwe eeuwling rijker. Oldenburger|Fritom bestaat op die dag honderd jaar. Zoveel bedrijven halen deze eretitel en de daarbij horende festiviteiten niet. Een terugblik met een gouden randje. Gepaste trots is op z'n plaats, al blijft een Groninger ook daarin nuchter en bescheiden. Een geschiedenis is geschreven.

Oldenburger|Fritom in de 20e eeuw

Het rijk geïllustreerde eeuwboek dat ter ere van het jubileum verschijnt, beschrijft de start met paard en wagen door Jan Oldenburger. Al snel kreeg hij versterking van zijn zoons. De eerste vrachtwagens deden hun intrede, maar het laden en lossen gebeurde nog met de hand. Na de oorlog zetten de broers het bedrijf voort, vervolgens nam Jurjen Oldenburger aan de Middenweg in Veendam de teugels in handen. In lijn met de familietraditie wist ook hij het bedrijf voort te zetten dankzij de hulp van zijn zoons, Jan, Willy en Simon. Zij tekenden voor de expansie in de jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw, uitmondend in de verhuizing naar het bedrijfsterrein aan de Zwaaikom.

 

Familiebedrijf pur sang

Dag in dag uit waren de broers in de loodsen of het kantoor te vinden. Met name Jan en Willy snakten naar wat meer vrije tijd. Binnen de families dienden zich geen opvolgers aan. Op het hoogtepunt van de transportonderneming, verkochten de drie broers hun bedrijf aan de Fritom Holding, opgericht door drie Friese ondernemersfamilies: Veenstra, Wiersma en Doorenbos. In 1999 werd de koop gesloten, het bedrijf ging verder als Oldenburger|Fritom. Vijf jaar na de verkoop deed de huidige directeur René Dale met een team talentvolle collega’s zijn intrede. Samen transformeerden zij de transportonderneming in een moderne logistieke dienstverlener. Een ketenregisseur.

 

Logistieke kennisorganisatie

René daarover in het eeuwboek: 'Onze gewenste move, om van transportbedrijf naar internationale logistiek dienstverlener door te groeien, lukte. We konden groter denken doordat we de juiste kennis en kunde binnenhaalden.' Kennis- en talentontwikkeling en kwaliteit en certificeringen vormen de pijlers waarop de toekomstgerichte strategie van Oldenburger|Fritom berust. René: 'We zullen er alles aan doen om onze eigen kennis en kunde op peil te houden en waar mogelijk te verdiepen. We willen daarin niet afhankelijk zijn of worden van anderen buiten Oldenburger|Fritom. Dat moeten we ook uitdragen. Middelen heeft iedereen, kennis en kunde niet. De mensen zijn het belangrijkste kapitaal van ons bedrijf, zij maken het verschil.'

 

Op naar de volgende eeuw

Inmiddels heeft Oldenburger|Fritom ook vestigingen in Italië, Hongarije, Emmen en Schiphol-Rijk. Op Schiphol is in het voorjaar van 2016 een eigen luchtvrachtoperatie opgezet. Een activiteit die snel aan het groeien is.

 

In het slothoofdstuk van het jubileumboek schetst Iris Vis, hoogleraar technische bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, de ontwikkelingen die een gevolg zijn van de voortschrijdende digitale revolutie. Uiteindelijk zoeken goederen daarin zelf de meest efficiënte route langs de keten van fabriek tot consument. Een prikkelend toekomstbeeld. Oldenburger|Fritom is klaar voor deze uitdaging. Onderscheidend vermogen is het credo waarmee de jubilaris zich ook de komende jaren maximaal voor alle klantrelaties wil inzetten.