Onze geschiedenis

Van een lokaal transportbedrijf tot een logistieke ketenregisseur die wereldwijd opereert. Dit is het verhaal van Oldenburger|Fritom.

1917| Het begon met paardenkracht

Toen de Eerste Wereldoorlog ten einde liep bevond Nederland zich in een economisch roerige tijd. In Veendam wilde de toen 37-jarige landarbeider Jan Oldenburger zijn gezin een betere toekomst bieden. Daarom liet hij op 10 november 1917 zijn achternaam als handelsmerk registreren en startte hij zijn eigen transportbedrijf. Het vervoer begon met paard en wagen.

1928| Tweede tak in zand

Het eerste contract dat Jan Oldenburger afsloot was met de Veendammer steenfabriek W. Everts & Co. Hij voorzag aannemers van stenen en zag dat zij ook zand nodig hadden. Daarop besloot hij in 1928 een tweede tak in zand op te zetten. Een jaar later, in 1929, kocht hij zijn eerste vrachtauto: een Bedford met een laadvermogen van 1500 kilo.

1945| Oldenburger & Zonen

Na de Tweede Wereldoorlog namen de zoons van Jan Oldenburger het bedrijf over. Er werd voornamelijk zand, grind, kunstmest en bakkersmeel vervoerd. In de jaren 60 kwam het tot een breuk tussen de broers Jurjen, Simon, Jan Willem en Jan. Jurjen besloot na aandrang van zijn zoons Jan, Willy en Simon het transportbedrijf aan de Middenweg in Veendam te continueren.

48
49

1968| Gebroeders Oldenburger

In 1968 doopten Jan, Willy en Simon het bedrijf om tot Gebroeders Oldenburger. De drie broers gaven het bedrijf nieuw elan en tekenden voor de expansie in de jaren 70, 80 en 90. Ze schaften als een van de eersten in de regio een tautliner aan en ze begonnen het vervoer met opslag te combineren. De vestiging aan de Middenweg bood hiervoor onvoldoende mogelijkheden waarna de broers besloten te verhuizen naar de Zwaaikom.

1999| Fritom Corporate

Eind jaren 90 realiseerden Jan, Willy en Simon zich dat er geen opvolgers waren. Zij besloten in 1999 hun bedrijf op het hoogtepunt aan de Friese Transport Ontwikkelingsmaatschappij te verkopen, het huidige Fritom Corporate. Het bedrijf ging verder als Oldenburger|Fritom.

2004| Transformatie naar ketenregisseur

De daadwerkelijke transformatie van transportbedrijf naar ketenregisseur vond plaats in 2004 toen algemeen directeur René Dale zijn intrede deed. Samen met een team van toegewijde collega’s voerde hij de Lean Six Sigma methode in en stelde daarmee de klantrelaties centraal. Er werden distributiecentra geopend in Hongarije en Italië en de dienstverlening werd onder andere uitgebreid met freight management. Mede daarom werd in 2016 een eigen luchtvrachtoperatie op Schiphol-Rijk gestart.

2017| 100-jarig bestaan en Hofleverancier

Op 10 november 2017 bestond Oldenburger|Fritom 100 jaar. Het eeuwfeest vond plaats in cultuur- en congrescentrum vanBeresteyn in Veendam. Daar werd ook het jubileumboek ‘100 jaar Oldenburger|Fritom’ officieel gepresenteerd. In januari daarop kreeg Oldenburger|Fritom het predicaat Hofleverancier uitgereikt door de Commissaris van de Koning in Groningen.

2018 | Shared Smart Factory

Eind 2017 werd Oldenburger|Fritom door Technologies Added benaderd om strategisch logistiek partner te worden van de eerste Shared Smart Factory in Nederland. Sinds 2018 biedt Oldenburger|Fritom in Emmen Smart Logistics op maat. Naast innovatieve productielogistiek behartigt Oldenburger|Fritom ook de totale leverketen van de hier zetelende bedrijven.

Heden| Logistieke kennisorganisatie

Vandaag de dag vormen kennis en klantgerichte kwaliteit de pijlers waarop de strategie van Oldenburger|Fritom berust. In de logistieke kennisorganisatie zijn de medewerkers het belangrijkste kapitaal. Zij maken het verschil. Daarnaast is onderscheidend vermogen hetgeen waar Oldenburger|Fritom zich nu en in de toekomst op toe wil leggen.

Foto Boek

Vragen over de ontwikkelingen bij Oldenburger|Fritom?

René Dale
CEO

Oldenburger|Fritom

Veendam | Emmen | Schiphol-Rijk |Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

Certificeringen Oldenburger|Fritom

Oldenburger|Fritom is onderdeel van de Fritom Group