Lean Six Sigma

De Lean Six Sigma methode loopt als een rode draad door de organisatie en bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom. Dit betekent dat wij u als onze klantrelatie altijd centraal stellen in ons logistics management. Dit komt tot uiting in ons dagelijks streven naar operational excellence en continuous improvement. 

Over de Lean Six Sigma methode

De Six Sigma managementfilosofie is te herleiden tot 1986 toen Motorola in Amerika de concurrentie aan wilde gaan met het Japanse Kaizen bedrijfsmodel. De managementfilosofie werd daarna door Motorola gedeeld met AlliedSignal, het latere Honeywell. AlliedSignal zette op haar beurt Six Sigma in om het bedrijf uit een neerwaartse spiraal te halen. 

Dit bleef onder anderen niet onopgemerkt bij Jack Welch, de toenmalige CEO van General Electric. In 1995 paste hij Six Sigma zeer succesvol toe in het bedrijf. Het Lean Six Sigma concept werd vervolgens voor het eerst geïntroduceerd in het boek: ‘Leaning into Six Sigma: The Path to Integration of Lean Enterprise and Six Sigma’ (2001). 

DMAIC model

In Lean Six Sigma zijn twee verbetermethodes samengevoegd. Vanuit Lean worden vooral tools geboden die op best practices zijn gebaseerd. Six Sigma biedt een projectmatige aanpak met kwantitatieve analyses. Samen worden ze gebruikt om processen op een systematische manier te verbeteren en te innoveren. Daarin wordt gestructureerd gewerkt volgens het DMAIC model: 

  • Define 
  • Measure 
  • Analyze 
  • Improve 
  • Control 

Tijdens de eerste fase worden CTQ’s (Critical To Quality’s) gedefinieerd die inzicht geven in de Six Sigma procesprestatiesAan de hand hiervan vinden analyses plaats naar beïnvloedende factoren. Zodra dit in kaart is gebracht kunnen op basis hiervan verbeteracties ondernomen worden volgens de Lean Six Sigma methode. 

De processen van onze logistieke dienstverlening zijn gestructureerd volgens het DMAIC model van de Lean Six Sigma methode.

Opleidingen en bandcertificering

Ook binnen lean logistiek is het streven om continu te verbeteren en te innoveren. Daarom hebben meerdere medewerkers in onze logistieke kennisorganisatie een Lean Six Sigma opleiding gevolgd. Deze opleidingen hebben een bandcertificering (‘belt certification’ in het Engels): 

  • Master Black Belt 
  • Black Belt 
  • Green Belt 
  • Orange Belt 
  • Yellow Belt 

De Master Black Belt van Oldenburger|Fritom vervult de rol van Lean in-house expert. Hij begeleidt onze organisatie in de methodiek en ontwikkelt hier opleidingen voor die hij zelf verzorgt. Onze organisatie wordt daarnaast gevormd door Yellow Belts, Orange Belts en medewerkers die de Black Belt en Green Belt opleiding succesvol hebben afgerond. Ook Black Belts en Green Belts leiden net als onze Lean Master zelfstandig verbeterprojecten. 

Uw logistieke proces volgens de Lean Six Sigma methode? 

Pieter de Jong, Continuous Improvement Manager Oldenburger|Fritom Logistic Solutions

Pieter de Jong
Continuous Improvement Manager

Oldenburger|Fritom

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

Certificeringen Oldenburger|Fritom

Internationaal logistiek dienstverlener Oldenburger|Fritom is IATA lid.
De distributiecentra van Oldenburger|Fritom in Veendam zijn gecertificeerd volgens BREEAM Outstanding en BREEAM Excellent.
Oldenburger|Fritom has the AEO-C status for customs simplification and the AEO-S status for security and safety.
Oldenburger|Fritom in Veendam is gecertificeerd volgens ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 22000 en ISO 45001.
Mvo Prestatieladder Niveau 4 Oldenburger Fritom (1)
Oldenburger|Fritom is gecertificeerd volgens het Keurmerk Transport en Logistiek voor wegtransport door heel Europa.
Gmpplus Fsa Logo
Gdp Api Registered Oldenburger Fritom
Logistiek dienstverlener Oldenburger|Fritom in Veendam is gecertificeerd volgens de Lean and Green Star.
Oldenburger|Fritom in Veendam beschikt over ISO 22000 certificering en het FSSC 22000 certificaat.