Sleutelrol voor flexibiliteit in post-corona tijdperk

02 maart 2022

De invloed van Corona op Supply Chain Management en Oldenburger|Fritom

Sleutelrol voor flexibiliteit in post-corona tijdperk

De coronapandemie leidde voor veel bedrijven tot tekorten aan grondstoffen en onderdelen. Dit is nog steeds het geval, waardoor diverse grondstof- en onderdeelprijzen enorm zijn gestegen. Daarnaast lijken ook de problemen in de internationale containervaart voorlopig niet voorbij te zijn. De hierdoor ontstane verstoring tussen vraag en aanbod dwingt tot een heroverweging van traditionele supply chains. Om toekomstige crisisperiodes het hoofd te bieden, wordt nu van alle ketenpartners een hoge mate van flexibiliteit gevraagd.

Just in time of just in case?

In het supply chain management van voor corona werd de just in time-strategie veelvuldig toegepast. Just in time, afgekort JIT, is een term die afkomstig is uit lean manufacturing. Bij deze strategie zijn productie en levering dusdanig op elkaar afgestemd, dat er nauwelijks of geen voorraden worden aangehouden. Klanten en ketenpartners worden precies op tijd, just in time, beleverd tegen de laagst mogelijke kosten. JIT is dan ook meer dan 40 jaar een bewezen effectieve strategie gebleken. Totdat het coronavirus uitbrak.

Ineens werd duidelijk dat de just in time-strategie kwetsbaar is bij grote verstoringen tussen vraag en aanbod. Daarom kiezen veel bedrijven er nu voor om hun voorraden te vergroten ‘voor het geval dat’, oftewel just in case (JIC). Door daarbij intensief samen te werken met alle ketenpartners vergroten deze bedrijven hun flexibiliteit. Hierdoor kunnen ze ook bij toekomstige crisisperiodes korte doorlooptijden garanderen. Daarnaast kan er in het post-corona tijdperk flexibeler worden ingespeeld op zakelijke kansen.

 

Digitale infrastructuur en duurzaamheid

Bij deze ontwikkeling in supply chain management is een gedegen digitale infrastructuur onmisbaar. Hiermee is het aan logistieke ketenregisseurs zoals Oldenburger|Fritom de taak om klantrelaties diverse leveringsscenario’s voor te leggen. Zo kan snel voor de meest gewenste optie worden gekozen. Doordat deze optie per situatie en eindbestemming kan verschillen, speelt flexibiliteit ook bij de daadwerkelijke uitvoering een sleutelrol. Dit wordt nog eens versterkt door de toenemende doelstellingen rondom duurzaamheid en circulair ondernemen.

Oldenburger|Fritom biedt verschillende transportoplossingen aan in Europa

Oldenburger|Fritom

Veendam | Emmen | Schiphol | Tatabánya (HU) | Bergamo (IT)

Certificeringen Oldenburger|Fritom Veendam

Oldenburger|Fritom is a Lean Six Sigma company.
Oldenburger|Fritom in Veendam is gecertificeerd volgens ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 22000 en ISO 45001.
De distributiecentra van Oldenburger|Fritom in Veendam zijn gecertificeerd volgens BREEAM Outstanding en BREEAM Excellent.
MVO Prestatieladder Niveau 4 Oldenburger Fritom in Veendam
Gdp Api Registered Oldenburger Fritom
FSSC 22000 certificate Oldenburger Fritom.
Oldenburger|Fritom in Veendam is AEO-full certified for customs and security.
Global logistics provider Oldenburger|Fritom is IATA member.
Logistiek dienstverlener Oldenburger|Fritom in Veendam is gecertificeerd volgens de Lean and Green Star.