Meer over snelle en veilige import van zeevracht containers.
29 oktober 2025
Bij de wereldwijde import van zeevracht containers gaan snelheid en veiligheid hand in hand. Dit klinkt misschien tegenstrijdig maar dat is het allesbehalve.
Zo gelden er strenge veiligheidseisen na aankomst van bijvoorbeeld een Full-Container-Load (FCL) in terminals zoals Rotterdam. Als zeevracht expediteurs waaronder Oldenburger|Fritom over de AEO-vergunning beschikken verloopt het inklaringsproces vele malen sneller.
Daarnaast is het van wezenlijk belang om elke geïmporteerde zeecontainer te gasmeten en eventueel te ontgassen of te ventileren. Ook bij deze processen bespaart u veel tijd als u voor de veiligste én duurzaamste mogelijkheid kiest. U leest er hieronder alles over.
AEO-vergunningen
Na de aanslagen van 11 september 2001 op het World Trade Center gelden er internationaal strengere veiligheidsregels. Onder andere voor de export en import van zeevracht in Europa. Containers worden bij grensovergangen strenger gecontroleerd. Dit kost extra tijd, tenzij u uw zeevrachtzendingen heeft uitbesteed aan een logistieke dienstverlener die beschikt over de AEO-vergunningen.
De status AEO, Authorised Economic Operator, werd in 2007 door de Europese Unie geïntroduceerd. Bedrijven die over de AEO-status beschikken zijn vooraf gecontroleerd door de douane. Daardoor staan ze wereldwijd bekend als betrouwbaar en worden ze minder streng en minder vaak gecontroleerd.
Oldenburger|Fritom is voor de import en export van zowel zeevracht als luchtvracht gecertificeerd volgens beide AEO-vergunningen:
De voordelen die dit biedt:
Deze voordelen zijn cruciaal voor bedrijven om snelheid en veiligheid te kunnen garanderen aan hun klantrelaties.
Veiligheid waarborgen: gasmeten van containers
Datzelfde geldt voor het gasmeten van geïmporteerde zeecontainers. Ook dit is voor alle bedrijven belangrijk maar zonder meer voor bedrijven in de food-, healthcare- en hightech-sector. Zeecontainers bevatten soms namelijk gevaarlijke stoffen. Voorbeelden zijn onder meer fosfine, formaldehyde, methylbromide en sulfurylfluoride. Ook uit producten zelf of verpakkingssoorten kunnen schadelijke gassen vrijkomen. Denk dan aan ammoniak, benzeen of blauwzuurgas.
Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
Stel, de douane selecteert uw container voor een fysieke controle, afgekort FYCO, dan is het verplicht van tevoren een container te gasmeten voordat deze geopend wordt. Bovenal is het volgens de Arbowet verplicht om een gasmeting bij de import van zeevracht uit te voeren. Hiermee beschermen werkgevers het personeel tegen schadelijke en gevaarlijke gassen. Vaak is dit net als bij Oldenburger|Fritom vastgelegd in een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) in het QHSE-beleid.
Diploma Middelbaar Gasmeetkundige (MGK)
De medewerker die zich toelegt op gasmeten moet in het bezit zijn van het diploma van de opleiding Middelbaar Gasmeetkundige (MGK). Bij Oldenburger|Fritom hebben zes van onze collega’s deze opleiding behaald. Ongeacht, of het de import of export van een FCL (Full Container Load) of LCL (Less than Container Load) betreft, wordt een gasmeting uitgevoerd op elke geïmporteerde zeecontainer. Door gebruik te maken van een moderne gasmeetunit vindt dit proces in no time plaats.
Moderne gasmeetapparatuur detecteert gelijktijdig meerdere stoffen en levert binnen enkele seconden duidelijke meetresultaten. In tegenstelling tot traditionele stofdetectoren, kan geavanceerde apparatuur zoals die van ons honderden verschillende stoffen herkennen. Zo kunnen ook minder waarschijnlijk aanwezige stoffen direct worden opgespoord, zonder daar vooraf iets voor in te hoeven stellen.
Duurzaam ontgassen en ventileren
Wanneer de gasmeting dit uitwijst, kunnen zeecontainers met eveneens de juiste apparatuur direct ontgast of emissievrij geventileerd worden. Ook hierin zijn onze gasmeetkundigen speciaal opgeleid. Bovendien beschikt ook Oldenburger|Fritom over een mobiele ventilatie-unit waarmee ontgassen en ventileren op locatie in Groningen en Drenthe mogelijk is. Dit bespaart enorm veel tijd waardoor u uw containers veel sneller kunt lossen. Op locatie of bij een logistiek partner waaraan u uw productstroom heeft uitbesteed.
Qua ontgassen van import zeevracht containers zijn er verschillende mogelijkheden;
De laatste mogelijkheid biedt de meeste voordelen op het gebied van snelheid en veiligheid en geeft het meeste tijdsbesparing. Bovendien is dit ook de meest milieuvriendelijke wijze van ontgassen en ventileren op locatie en daardoor het meest duurzaam.
Single Point Of Contact (SPOC)
Samengevat vindt zowel het gasmeten als duurzaam en emissievrij ontgassen en ventileren bij Oldenburger|Fritom op de meest milieuvriendelijke en natuurlijke wijze plaats. Bovendien bespaart u veel tijd doordat u het proces bij ons op locatie in Groningen en Drenthe en bij één vast aanspreekpunt in beheer legt, een SPOC (Single Point Of Contact). Dit betekent dat uw zeevrachtzendingen veel sneller gelost kunnen worden.
Meer over snelle en veilige import van zeevracht containers.
Marienus van der Laan
Commercial Manager